Håven sprider sjukdomar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Håven sprider sjukdomar?

    I ett danskt TV-program hade några reportrar gått runt och filmat med dold kamera. De ville kolla vilka råd de fick i djuraffärer när de skulle handla. Nu var det mest om fåglar, men de kontrollerade också vad som hände när man köpte fisk. Det som veterinären (som kommenterade filmningen) sa, var att sjukdomar sprids lätt om man använder samma håv att fånga fisk med från flera kar. Egentligen skulle de stå i en hink med decificering sa han. Hmmmm....

    Har ni koll på om er "fiskaffär" använder samma håv till flera burkar? Jag har aldrig tänkt på sånt.
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    akvarielagret har en håv till varje akvarium. Vet inte med andra affärer
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ofta sköter affärerna det där bra - dom löper ju den största risken själva om det går snett...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Fred fish
        • July 2004
        • 120

        #4
        Jag vet affärer som alltid stoppar ner sina håvar i saltlösning efter de använt dem, också ett säkert sätt... Som tidigare har sagts så är det ju i första hand akvarieägarna som drabbas om de inte sköter detta...
        240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
        190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

        Kommentar

        • mattias89
          • December 2003
          • 316

          #5
          När jag praoade på akvarielagret så va de jättestrikta på att inte använda samma håv till olika kar. Och när man hade använt en hov så ställde man den i disinfektionsmedel... kan ha vart saltlösning oxå.
          Mvh Mattias Nordfeldt

          Kommentar

          • maanda
            • September 2004
            • 423

            #6
            samma här.. på alla ställen jag har varit har det varit olika håvar till olika akvarium...

            Kommentar

            • Marit
              • September 2004
              • 244

              #7
              Det har dom då INTE i min affär, där har dom typ bara tre håvar som dom delar mellan alla kar.... Så är det med det!
              105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

              Kommentar

              • Peter_F
                • October 2003
                • 693

                #8
                Däremot verkar det vara ganska vanligt att de använder ett gemensamt filtreringssystem. Antingen per sektion med en gemensam sump i botten eller ett system för alla kar. Har även sett detta hos vissa privata odlare. Samma sak med plastbägaren som de samlar fiskar i vid försäljning. Långt ifrån alla som har en per kar.
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                Kommentar

                • gogar
                  • November 2003
                  • 365

                  #9
                  Men har man samma filtrering/sump så har man väl samma sjukdomar också? Så då sprider ju inte håven smittan i alla fall....
                  Mvh Håkan
                  - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Peter_F
                    Samma sak med plastbägaren som de samlar fiskar i vid försäljning. Långt ifrån alla som har en per kar.
                    Sätter dom inte en plastpåse i bägaren på en gång då?! Så brukar som göra i hos Herkules och Trop i GBG iaf..

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      • October 2003
                      • 693

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Robot
                      Ursprungligen skickat av Peter_F
                      Samma sak med plastbägaren som de samlar fiskar i vid försäljning. Långt ifrån alla som har en per kar.
                      Sätter dom inte en plastpåse i bägaren på en gång då?! Så brukar som göra i hos Herkules och Trop i GBG iaf..
                      De flesta gör det men innan dess skopar de upp vatten med bägaren och häller det i plastpåsen.
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #12
                        Man skall kanske tolka det så här: I en håv kommer tyget orånkomligen i kontakt fiskens fjäll och tillhörande slemhinnor. Eventuella bakterier och parasiter fastnar i tyget, och om där finns något i tyget så fastnar det på fisken.

                        Vattnet däremot innehåller sällan sådana saker, det är relativt riskfritt att göra som man gör i akvariebutikerna med behållarna så länge håvarna hålls åtskiljda.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...