Krasslig Fjärilsciklid med olika symptom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Krasslig Fjärilsciklid med olika symptom

    Hej hej,

    Vid morgonkontrollen i morse så upptäckte jag att högerögat på min Fjärilsciklidhane var uppsvällt. Det är inte jättestort, men ser ganska groteskt ut ändå. Har sökt runt lite och kommit fram till att det kan vara "Pop-eye". Men, skall jag behandla detta? Vartefter jag förstått så uppkommer symtomet då vattnet är dåligt.

    Vidare upptäckte jag att den hade vita prickar. Tredje rundan vita prick sjukan på ett halvår.

    Jag körde igång med vitaprickmedocin samt Ektozon (kan inte skada...)
    Har jag gjort rätt? Något mer jag borde tänka på?

    Jag tror att cikliden varit lite stressad det senaste. Har jagat toffsalger med blåslampa i karet. Vattenbyten 2 ggr per vecka. Många nya planter. Klippt och fejjat. Så jag tror att den blivit sjuk pga detta.

    Vad tycker ni att jag skall göra?
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Inga svar

    Cikliden har även idag ett stort öga. Prickarna har gått tillbaka något.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Jag kan nästan inget om fisksjukdomar, men just precis symtomen med uppsvällt öga drabbades i tur och ordning alla fyra fjärilscikliderna jag köpte i våras av. Dödligheten var 100%. Men jag lyckades få ungar av dem och de är alla helt friska.

      Då är det inte så svårt att misstänka uppväxtmiljön för de inköpta fiskarna. En teori är att de är odlade i ganska salt vatten, när de kommer till mjukt vatten klarar inte njurarna av att hålla rätt osmotiska tryck längre.

      Kommentar

      Arbetssätt...