hjälp med discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

    hjälp med discus

    Hej!
    Har sökt på forumet efter något som kan hjälpa, men känner ändå att jag behöver få mer hjälp! Mina relativt nyinflyttade discus (har varit hos mig i 1 ½ månad ungefär), har blivit sjuka. Har inte haft några dåliga värden enligt mina tester, byter vatten 2 ggr i veckan och har en konstant temp på 28 C, och pH på 6,8. Det är 5 st ungfiskar i ett 112 liters kar.
    Är relativt säker på att det är gälparasiter/maskar som är orsaken till sjukdomen. Åkte till Akvarielagret och inhandlade "Aquazole". Fick anvisningarna att jag skulle behandla med 3 dagars mellanrum, och dagliga vattenbyten. Har även höjt tempen till 31 C. Jag har nu gjort den 3:e medicineringen och i morse verkade den sjukaste fisken må bättre. Den andades med båda gälarna och det hade gått bort lite av den grå nyansen på kroppen. Men nu framåt kvällen är det samma sak igen. Den andas bara med en gäle, och är gråaktig till tonen. Börjar få lite panik, vad ska jag göra för att dom ska bli bra?!
    Någon som vet? Tack på förhand!
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

    #2
    Ingen som har den minsta aning..?

    Kommentar

    • Pelle__k
      • March 2003
      • 646

      #3
      Åhh! Att mitt minne är så kasst! Jag vet ett medel som funkar jättebra mot gälparasiter men minns inte vad det heter.! Men börja med att salta vattnet. (om du inte redan gjort det) På 112L kan du ha i 1dl salt,jodfritt!
      www.discusklubben.se
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

      Kommentar

      • Fred fish
        • July 2004
        • 120

        #4
        Jod spelar mindre roll, men se till att det inte innehåller klumpförebyggande medel.

        Jod är giftigt, men påverkar i de små doserna de finns i salt inte fisken.
        240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
        190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

        Kommentar

        • Nicolette
          • May 2003
          • 52

          #5
          Hej! Äntligen, tack för er respons! Innan jag fick tag på medicinen så har jag haft i 1dl Jozo grovtsalt utan jod, men nu när jag kollar på förpackningen innehåller den tydligen klumförebyggnade medel. Men jag har inte haft i mer salt sen jag började medicinera, eftersom jag fick den anvisningen. Medicinen jag använder innehåller "metronidazole", var det ämnet du tänkte på <b>pelle_k</b>? Börjar fundera på om jag ska öka dosen än den som står på förpackningen, men vet inte om det är riskabelt eller ej.

          Kommentar

          Arbetssätt...