Vår diskus äts upp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dennismaria
    • October 2004
    • 6

    Vår diskus äts upp!

    Hej! Jag hoppas att någon vet vad detta är som jag kommer att beskriva nu. Allt startade med att vår diskus fick ett hål i sin undre fena. Detta hål har då växt sakta men säkert och tillslut delats upp i 2 fenor. Det verkar som om det är någon köttätande-bakterie. Fenan blir bara mindre och frågan är om denna bakterie (eller vad det är) kommer att äta på kroppen när undre fenan är borta. Jag har inte tillgång till något foto, men jag har tagit en bild på en diskus och redigerat så att få det så riktigt som möjligt. Skulle vara tacksamt både för diskusen och oss. Har testat antibiotika. Ska jag testa byta allt vatten och lägga i salt? ALl svar uppskattade! Mvh Dennis & Maria
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Det finns botmedel mot just detta. Kommer bra inte ihåg vad det heter.... Prata med en <b>välsorterad </b>akvarieaffär i närheten så ska dom kunna lösa det

    Lycka till!
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • Dennismaria
      • October 2004
      • 6

      #3
      Tack för ditt svar. Ville också tilläga, ursäkta mitt stavfel hehe, men också det att diskusen mår bra, fina färger, äter osv, MEN fenan försvinner. Det är inte fenröta, resten av fenorna ser bra ut. mvh Dennis & Maria

      Kommentar

      • Pelle__k
        • March 2003
        • 646

        #4
        Det kan inte vara så att det är nån mal i burken som gillar att suga på fenorna. det hände i min burk. Gissa om den fisken åkte ut....
        Tillsätt 1dl jodfri grovsalt per 100L vatten och om det är möjligt höj tempen!
        Lycka till
        www.discusklubben.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

        Kommentar

        • Pelle__k
          • March 2003
          • 646

          #5
          Vad har du/ni för temp nu? Jag kör på 29gr i mitt discuskar och har möjlighet att höja till 34 vid sjukdom om jag vill! Sen ska sägas att ofta om fenorna ser slitna och spruckna ut på akvariefisk i allmänhet så brukar de kunna växa ut igen med lite vård. Främst vård av vattnet!!! Hur står det till med vattenbytesrutinerna? Vill inte på nåt sätt antyda att du/ni inte sköter erat vatten men det var bara en stilla undran?!
          www.discusklubben.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

          Kommentar

          • Dennismaria
            • October 2004
            • 6

            #6
            Vi har bara diskusar och vi bytte vatten ofta. Därefter när vi upptäckte hålet, så tog vi ut stenarna och tog det lilla lugna med vattenbyten. Så vi avvaktade med att se hur hålet reagerade och det har bara växt. Så imorgon ska jag testa med salt och totalrengöring och hålla tummarna. Annars tar jag med han till en vän som har ett zoo och har inriktat sig på ciklider. Har pratat med han, men det är svårt att säga vad det är. Fick antibiotika, men ska testa saltet nu, så vi får se.

            Mvh

            Dennis & Maria

            Kommentar

            Arbetssätt...