Markus mår inte bra - snälla hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tufftripp
    • September 2004
    • 23

    Markus mår inte bra - snälla hjälp!

    Hejsan.

    Nu är det dags igen. Det är inte bara och vara nybörjarakvarist. Nu misstänker jag sjukdom.

    Min bågfensciklid, Markus, ser inte ut att vara så kry. Först trodde jag att paret Markus vänta tillökning när båda vistades mycket i en "grotta" som mina pansarmalar så flitigt grävt ut under en sten. Glad blev jag och var inte särskilt förvånad över att Markus spenderade mycket av sin tid "under jord". Emellanåt har han varit ute och då uppvisat ett "Konstigt" beteende vilket direkt leder oss till en symptombeskrivning:

    Trött, nästan apatisk. Han vägrar att ta något av den mat jag serverar, inte ens när jag "punk" matar enbart honom. Idag, har jag märkt att han söker sig mot ytan i en lugnt och skuggigt hörn i akvariet. Detta oroar mig mest. Ska tillägga att han inte går ända upp till ytan utan stannar en centimeter under.

    På utsidan kan jag inte se något fel på honom. Så rimligen borde jag kunna utesluta någon krosskada i anslutnig till det misstänkta boplatsen under stenen.

    Annars har han varit hos mig i en månad (akvariet har varit igång 6 veckor) och han har alltid varit en frisk fläkt med god aptit som ständigt jagat "käringen" runt hela karet. Jag har inte ändrat något gällande foder som består av flingor och brine shrimps. Mina vattenvärden är, vad jag kan urskilja, bra. I karet har jag ganska mycket växter, vilka jag tycker växer ganska bra.

    Tidigare i veckan köpte jag de sista innevånarna till akvariet, tre stycken små skalarer. Jag misstänker att en eventuell sjuka kan har uppkommit i denna transaktion. Innan de kom så var han hur frisk som helst. Skalarerna har i övrigt anpassat sig bra till sin omgivning varpå jag inte tror att de orsakat stress. Inte för markus i alla fall. Även två av mina sorgmanteltetror har sett hängiga ut men ser nu ut att repa sig. De var heller aldrig i samma skick som markus.

    Vad tror ni att det kan vara för fel? Hur bör jag gå till väga? Är medveten om att jag begär mycket av er men jag tvivlar inte på den kompetens många av er besitter så därför tar jag en rövare. Vill verkligen inte behöva avliva honom nu. Han har blivit så tam de senaste veckorna att jag kan klia honom på magen =)...


    Bättre tiga och bli betraktad som en idiot än att tala och få alla tvivel undanröjda.
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    Jag har ingen egen erfarenhet av bågfensciklider men ciklider har en tendens att vara lite taskiga mor varandra, särskilt om man bara har ett par. Har du sett om honan jagade hanen nonting. Hon kan göra det om det börjar dra sig mot lek. Min paletthona dödade min paletthanne precis efter leken.
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • tufftripp
      • September 2004
      • 23

      #3
      Nej, det tror jag inte. Hon är ganska aggresiv, det ska medges men jag tror inte att hon skadat honom.
      Bättre tiga och bli betraktad som en idiot än att tala och få alla tvivel undanröjda.

      Kommentar

      • Edlund
        • September 2004
        • 330

        #4
        Han kanske e depprimerad ? =)

        Kommentar

        • tufftripp
          • September 2004
          • 23

          #5
          Tanken har slagit mig. Förra veckan köpte jag ett par fjärilar. Kanske fick har komplex? Nej, skämt och sido. Tror inte han är deppig. Även om det varit att föredra. Kunde juh skicka honom till en fisk psykolog.

          Någon annan som tror sig veta?

          Finns det möjlighet att medicinera fiskar utan att veta felet ? ungefär som ett multipiller?
          Bättre tiga och bli betraktad som en idiot än att tala och få alla tvivel undanröjda.

          Kommentar

          • tufftripp
            • September 2004
            • 23

            #6
            Hur fungerar medicinering? Köper man medicin mot enskilda åkommor eller finns det något man kan använda i förebyggande syfte?
            Bättre tiga och bli betraktad som en idiot än att tala och få alla tvivel undanröjda.

            Kommentar

            • Edlund
              • September 2004
              • 330

              #7
              Ektozonsalt e ju förebyggande syfte.Om du inte redan har det?

              Kommentar

              • tufftripp
                • September 2004
                • 23

                #8
                Nej, något sådant har jag inte... Hur fungerar det?
                Bättre tiga och bli betraktad som en idiot än att tala och få alla tvivel undanröjda.

                Kommentar

                Arbetssätt...