Bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Banan
    • September 2004
    • 9

    Bukvattensot?

    Hjälp, min ena colombia tetra mår pyton! Magen, speciellt på ena sidan är mycket uppsvälld. Han är dessuton sned i kroppen, böjningen är mot den sida som magen inte är lika svullen på. Han (eller hon) har blivit åt det mjölkvita hållet vad gäller färg på buk, men fenorna är fortfarande orange-röda. Han håller mest till nära botten, i skydd av växterna och ser ut att flämta.

    I en "sera rådgivare" så är den enda sjukdomen som jag kan hitta där buken är svullen "bukvattensot".

    Något liknande hända en annan av mina colombiatetror, men det var efter att denna fått stryk och i stort sett fått hela stjärtfenan avbiten, så den gången blev man ju inte förvånad att denne fick en bakterieinfektion (?) och dog. Men han som nu har drabbats var till synes fullt frisk innan detta hände, inga sår eller liknande.

    Jag har tagit ur honom ur akvariet till en egen burk. Tyvärr har jag inget extra akvarium med pump etc, så jag har egentligen ingen möjlighet att medicinera bara honom. I sera-rådgivningen stod det att den medicin som skulle användas (om det är bukvattensot) även skadar nyttiga bakterier.

    Kan jag hålla honom under medicinering i en burk? Det känns inte som att det är några bra förutsättningar för att lyckas...

    Vad tror ni? Vad skulle ni gjort? Inser att jag måste införskaffa ett extra akvarium, men det känns för sent för detta fallet. Vill helst inte ha honom bland de andra fiskarna för att minimera smittorisk.

    Tacksam för snabb hjälp!
    Jan Banan
  • roccster
    • August 2004
    • 94

    #2
    OM det är bukvattensot så brukar förloppet tills de dör, (enligt vad jag läst) efter att de svullnat upp, gå ganska fort. Så att medicinera nu tror jag inte hjälper. Detta förutsatt att det är bukvattensot.
    För att behandla bukvattensot kan man använda något som heter Flagyl. Detta måste skrivas ut av veterinär och vad jag förstått så kan det vara lite lurigt att få någon att göra detta.
    Hur är det med de andra symptomen? Vit trådaktig avföring, inaktivitet, ligger och flämtar?

    Kolla denna länken som Tricella postade en gång: http://fishyfarmacy.com/fish_diseases/
    / Richard

    Kommentar

    Arbetssätt...