Snälla hjälp! snus + svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nephele
    • January 2003
    • 28

    Snälla hjälp! snus + svamp?

    Hej igen!
    Ännu inget svar på min andra tråd...

    Alltså, detta Malawi-kar står på allmän plats på en skola. Fiskarna köptes förr förra torsdagen (2 rödzebror, 1+2 auratus, 3 st blå delfinciklider). Den ena rödzebran fick jag ta bort innan den ens kommit ner i akvariet, så den får vi väl räkna bort. Men sen har 2 auratus försvunnit, 1 har hittats död med någon vit beläggning. Den andra rödzebran hade också något vitt och var dagen därpå död. Nu har alltså även en delfinciklid fått något vitaktigt bak på svansdelen, och ev. ser även stjärtfenan lite knasig ut. Den var pigg igår, men idag är den lite hängig. Dem andra 2 är än så länge symtomfria. Jag gissar på svamp när jag jämfört på bilder, men det kanske är något annat?
    Risken finns tyvärr att folk har "försökt mata" fiskarna med snus. Hur kan detta ha påverkat? Kan det vara en orsak till det här eller beror det på något annat?

    Har nu fångat in fiskarna och satt dem i en petbox med ektozon-salt. Ett litet akvarium på 69 l håller på att fixas ordning åt dem att bo i tillfällgt - lättare att medecinera och hålla koll på dem.

    Så mina frågor är alltså:

    Kan det vara svamp, eller något annat?
    Hur påverkar snus fiskarna?
    Kan det ha varit en bidragande faktor?
    Något annat det kan ha berott på?
    Vad göra?
    Andra funderingar kring detta?

    Hoppas på hjälp, känns så hopplöst just nu.. ;(

    /Malin
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Det första du måste göra är ju att se till att det inte slängs ned något i akvariet som kan skada fiskarna annars får du nog överväga att ta bort akvariet.

    Jag vet inte hur snus påverkar fiskarna mer än att det förstås är giftigt och dåligt för fiskarna. Har man många sjuka fiskar beror det ofta på dålig vattenkvalite, så hur ofta och hur mycket vatten byter du, vad matar du med och vad har du för filtrering?

    Hoppas att det ordnar sig för fiskarna, lycka till!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • Nephele
      • January 2003
      • 28

      #3
      Fiskarna har jag redan tagit bort från det akvariet nu, får se om man törs sätta tillbaks dem där sen. Inte just nu iaf.

      Akvariet var igång några veckor innan vi köpte in fiskarna. Kollade vattnet innan vi köpte in dem, och då såg allt bra ut. Fiskarna har vi som sagt bara haft lite drygt 1 vecka, så vattnet borde väl inte blivit så illa riktigt så snabbt? Kollade iaf lite nu och pH=8.8, gH=9, Nitrit=0, Nitrat=10, KH=5. Något mer jag ska kolla?

      Hittills har jag matat med Malawi Mix (fryst) och Sera Flora. Skall även införskaffa vitamintillskott.

      Akvariet är ett Juwel 400, med deras tillhörande filter och pump, + en extra cirk. pump då vi har en BTN bakgrund.

      Kommentar

      • Nephele
        • January 2003
        • 28

        #4
        Har läst att svamp kan komma efter skador på fjällen. Kan oförsiktig hantering av säljaren vid fångsten vara en orsak? Jag kollade annat när han fångade fiskarna. Han ska dock vara en duktig akvarist, men fler har sett att dem tar fiskarna med fingrarna från håven i den affären.

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Värdena verkar ju vara bra.. hur varmt är det i karet? Hoppas att någon annan kan hjälpa dig mer, hur verkar det vara med fiskarna nu när de inte är kvar i det större karet, någon förbättring?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • Hydrofila
            • June 2004
            • 31

            #6
            Ummm.... snus innehåller ammoniak?

            /hydrofila

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Just det och ammoniak och ett pH på nästan 9 är knappast en lämplig kombination. Det talar för förgiftning.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Det är nikotin i snus, nikotin är ett gift.
                Med pH 9 är ett ammonumvärde på 2,0 mg litern är vattnet akut giftig.
                Tobaksrök är skadlig för fiskar.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej Kramfors !

                  Nu var det snus och inte cigaretter !
                  Hur farligt är tobaksrök för fiskarna ? Vore kul att få veta det !
                  MVH
                  Lisa

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det är nikotin i snus, snus är tobak.
                    Jag vet en butik som flera gånger fick fiskar dödade av någon som lade snus i akvarier.

                    Vatten absorberar rök, jag skulle aldrig röka i det rum där fiskarna är.
                    Det är inte akut gifigt men kan ge försämrat allmäntillstånd och immunförsvar.
                    Jämför med att måla med en färg med lacknafta, det är inte akut giftigt men inte mår fiskarna bra av den.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Nephele
                      • January 2003
                      • 28

                      #11
                      Okej, så typiskt att mitt ammoniumtest inte går att läsa av då
                      Tyvärr är ju fiskarna på jobbet och jag kan inte åka dit nu direkt. Dem är fortfarande i samma vatten, men ej i samma akvarium. Ska sätta ner dem i nya akvariet direkt imorgon bitti. Tyvärr fick jag akut åka till veterinär med en råtta så jag hann inte flytta över dem idag. Självklart ska ju allt hända på en gång!

                      Men tack så mycket för svaren! Det är lättare att få dem att sluta slänga snus i akvariet om man kan förklara konsekvenserna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...