Svamp? m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nephele
    • January 2003
    • 28

    Svamp? m.m.

    Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig!

    AKAVRIUM 1: För 1½ vecka sedan köpte jag lite malawi-ciklider: 2 rödzebror (honor), 1 auratus hane, 2 auratus honor och 3 blå delfinciklider. Den ena rödzebran hade fullkomligt tappat orienteringen när jag kom "hem" (jobbet). Hon simmade bara runt, runt (alltså runt sin egen axel), följde liksom med vattnets rörelser, och andades konstigt. Vande dem långsamt vid det nya vattnet. Då hon inte lbev nå bättre valde jag att ta bort fisken istället för att låta henne dö i akvariet där jag ev. inte skulle komma åt henne sen. Exakt 1 vecka efter fiskarnas hemkomst i akvariet fattades auratus-hanen och ena honan, den andra honan låg död vid ytan och såg vitluddig ut. Den andra rödzebran såg också lite vitdaskig ut vid "svansroten". Delfincikliderna såg helt normala ut. Hade nån medicin som jag just nu inte har namnet på och började behandla. Dagen därpå var rödzebran död. Nu efter helgen är delfincikliderna fortfarande pigga och äter bra, men en av dem ser ut att ha fått vitludd på svansen (ej fenan) den också.
    Vad är det? Vad gör jag? Vad kan det bero på? Ska jag plocka upp alla och behandla dem i ett mindre akvarium? Ska jag göra vattentester och isf vilka? (alla värden var bra innan jag köpte in fiskarna).

    AKVARIUM 2: Sen har jag också köpt scalarer på ett annat ställe, varav nu 3 är döda (köpte 5). Dem simmade och andades konstigt, ungefär som den första rödzebran. Och har sedan dött några dagar senare. Köpte samtidigt 5 kongotetror, som för tillfället går i samma akvarium. Dem är hur pigga som helst.

    Har inte haft några problem med fiskarna tidigare, och nu verkar alla nya krångla på en gång!
Arbetssätt...