Hinna på ögat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    Hinna på ögat

    När jag vaknade och tände i akvariet upptäckte jag till min fasa att min fjäderfens synodontis hade fått en vitaktig tunn hinna på ögat, man såg fortfarande pupillen.
    Jag bestämde mig för att städa burken.
    Det har jag gjort nu och bytt ungefär 50% av vattnet, tillsatte lite varmare vatten också så jag har fått upp temperaturen på 25 grader nu( stod på 23 innan). Tillsatte även Ektozonsalt (1 tsk/50 l).
    Kan det här hjälpa? Tyckte att ögat såg lite klarare ut senast jag tittade, men man kan ju inbilla sig saker.
    Tacksam för svar.

    MVH Andreas
    Andreas akvariesida
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns bakterier som ger en grå hinna på ögonen, ofta orsakad av sk*itigt vatten.
    Botemedlet som brukar rekomenderas är 1-3 gram salt per liter vatten och en höjning av temperaturen till 27-28 grader under förutsättning att det inte finns parsiter i akvariumet.
    Vid en höjning av temperaturen finns risk att parasiter utvecklas snabbare och den angripna fisken som redan är försvagad kan inte motstå också ett angrepp av parasiter.
    Därför bör man göra ett vattenbyte och slamsuga botten före behandlingen.
    Tänk på att salt och högre temperatur påverkar syret i vattnet negativt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • AndreasBK
      • December 2003
      • 374

      #3
      Finns det parasiter som kan angripa ögat och orsaka en tunn hinna på ögat? Man ser pupillen genom grumlingen.

      Tack för svaret.
      Andreas akvariesida

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej andreas. en av mina svarta neontetror har troligen vad du ovan beskriver, en parasit med en tunn hinna på ögat. det har den haft i några månader och den ser bra ut i övrigt. jag har skrivit inlägg här på zoopet men inte lyckats få fram någon metod att bli av med parasiten, om det nu går...
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • AndreasBK
          • December 2003
          • 374

          #5
          Hej Lenis.
          Är du säker på att det är en parasit? Hur märks det?
          Andreas akvariesida

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Om det är Diplostomum spathaceum som ni menar finns i ögat så är det osanorlikt.
            Vitamin brist och dåligt foder kan också ge en grumling av ögat.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • AndreasBK
              • December 2003
              • 374

              #7
              Ursprungligen skickat av Kramfors
              Om det är Diplostomum spathaceum som ni menar finns i ögat så är det osanorlikt.
              Vitamin brist och dåligt foder kan också ge en grumling av ögat.
              Läste lite om Diplostomum spathaceum på en sida jag hittade med google, verkar inte vara det som min Mata Hari har drabbats av. De beskrev det som att grumlingen sprider sig runt stället där parasiten är verksam.
              Jag såg det först i morse och då var hela linsen grumlad redan.
              Andreas akvariesida

              Kommentar

              • AndreasBK
                • December 2003
                • 374

                #8
                Ja!! Lyckad behandling, idag syns bara en ytterst svag grumling av linsen.
                Tack för råden.
                /Andreas
                Andreas akvariesida

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej. vet inte vad det är min tetra har, någon som har en gissning?! är lite förbryllad. på fisken är det liksom en bubbla som står ut och är lite grumlad.. (har varit så flera månader...) Innan grumlingen var det liksom svarta streck/små partier.. hur behandlade du Andereas? Som Kramfors skrev eller?

                  tacksam för svar
                  Lena Maria
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    kan tillägga att fisken har varit i dåligt vatten, slarvade rätt rejält med vattenbytena, men nu har jag bättrat mig men inte sett någon förändring på fiskens öga. jag matar med torrfoder, torkade mygglarver och ibland tubifex.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    Arbetssätt...