Små maskar på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • favorita67
    • September 2004
    • 7

    Små maskar på rutan

    Kan någon svara på vad det är jag har fått i mitt akvarium? Det är(har hittat 3 stycken)små maskar vita, knappt synliga, 1-1½ mm små. Tog bort dom med fingret, såg att de "kröp" på rutan.

    Jag har ett 40 liters akvarie o köpte nu i helgen en begagnad på 53 liter. Rengjorde allt. Jag fick med en slöjstjärt, sjuk o kunde inte simma rakt, men jag rengjorde ju allt o den är frisk nu o simmar bra. Sen har jag: I den nya 53 liters akvariet:
    2 black mollys
    4 platyn, 2 vanliga o 2 mussepigg
    2 Teleskop öga svarta (Bubble eyes)
    2 slöjstjärtar, den nya o (en kompis till den som jag köpte igår.)
    I 40 liters akvariet har jag:
    4 Black molly yngel , (från början var de 9 men gav bort 4 o en har blivit uppäten)
    4 Platy yngel.
    Jag är nybörjare med akvarium, är kanske lite för renlig med akvarien, byter hälften av vattnet 2 gånger i veckan o rengör hela akvariet med 1,5 månaders mellanrum. Blir ju så grumligt annars. Gör jag fel? Med tanke på att jag har så små akvarien.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Platta maskar - planarier
    Runda maskar - nematoder
    Inte farliga. Planarier kan äta rom dock.
    Finns förmodligen ganska ofta i akvarierna utan att man lägger märke till dem. Kommer in med levande foder eller växter.
    Maskarna kan ibland öka i tillväxt vid alltför god matning.

    Följdfråga - rengör hela akvariet med 1,5 månaders mellanrum.
    Jag hoppas detta inte betyder att du byter allt vatten och rengör gruset för det är precis det du inte skall göra. De vattenbyten är kanske lite i överkant men inte alls skadliga.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3