Små maskar på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • favorita67
    • September 2004
    • 7

    Små maskar på rutan

    Kan någon svara på vad det är jag har fått i mitt akvarium? Det är(har hittat 3 stycken)små maskar vita, knappt synliga, 1-1½ mm små. Tog bort dom med fingret, såg att de "kröp" på rutan.

    Jag har ett 40 liters akvarie o köpte nu i helgen en begagnad på 53 liter. Rengjorde allt. Jag fick med en slöjstjärt, sjuk o kunde inte simma rakt, men jag rengjorde ju allt o den är frisk nu o simmar bra. Sen har jag: I den nya 53 liters akvariet:
    2 black mollys
    4 platyn, 2 vanliga o 2 mussepigg
    2 Teleskop öga svarta (Bubble eyes)
    2 slöjstjärtar, den nya o (en kompis till den som jag köpte igår.)
    I 40 liters akvariet har jag:
    4 Black molly yngel , (från början var de 9 men gav bort 4 o en har blivit uppäten)
    4 Platy yngel.
    Jag är nybörjare med akvarium, är kanske lite för renlig med akvarien, byter hälften av vattnet 2 gånger i veckan o rengör hela akvariet med 1,5 månaders mellanrum. Blir ju så grumligt annars. Gör jag fel? Med tanke på att jag har så små akvarien.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Platta maskar - planarier
    Runda maskar - nematoder
    Inte farliga. Planarier kan äta rom dock.
    Finns förmodligen ganska ofta i akvarierna utan att man lägger märke till dem. Kommer in med levande foder eller växter.
    Maskarna kan ibland öka i tillväxt vid alltför god matning.

    Följdfråga - rengör hela akvariet med 1,5 månaders mellanrum.
    Jag hoppas detta inte betyder att du byter allt vatten och rengör gruset för det är precis det du inte skall göra. De vattenbyten är kanske lite i överkant men inte alls skadliga.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Sådana maskar har min tjej i sina 43 liters akvarium med axeloter. Misstänker som någon annan på forumet skrev att det beror på för hög matning samt att axeloterna skiter mycket. Å andra sidan verkar du göra rent helt okej så jag vet inte riktigt vad de kan komma av.

      När hon bytte från att mata sina axeloter med frysta röda mygglarver till crabsticks, torskfilé och räkmix blev det bättre. Den maten tenderar inte att grisa ned vattnet så mycket.

      Jag tror heller inte att maskarna är farliga för vare sig vatten eller djur, tvärtom hjälper de förmodligen till att äta upp matrester etc. Du kanske kan hitta någon fisk som äter upp dem annars?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • favorita67
        • September 2004
        • 7

        #4
        Ja, jag kanske rengör hela akvariet för ofta, men det är väl nybörjar fel, men det blir ju så skitigt på botten annars. Kan de dö om man rengör så ofta alltså?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Du minskar de nyttiga bakterierna som hjälper till att hålla nitriten i schack. Slamsug bara. Och byt definitivt inte allt vatten så ofta.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...