Fisk död..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Fisk död..

    Hej!

    Den senaste tiden har 3 siamesiska algätare, 3 Platy och 1 nyckelhålsciklid dött för mig och nu ser ett nyckelhål till riktigt risig ut (den äter inte, är alldelles stressfläckig och ligger på botten). Vad beror det på?
    De dör ju aldrig samtidigt om man säger så det bör väl inte vara nåt med vattnet då eller? Jag tycker det känns som att det är 1 fisk i taget som blir dålig och dör medans de andra verkar må bra, men sen går det nån vecka så är en annan sjuk..
    Kan inte se att det skulle vara vita prick, fenröta eller nån annan sjukdom direkt..
    Jag byter ca 20% 1 gång per vecka, är det kanske för ofta?
    Vattenvärden är ca 14 dgh, 15 dkh och ph 7,3. Inget nitrit och ca 10 Nitrat.


    Känns ju inte kul och jag vill ju verkligen göra nåt åt det om jag bara visste vad..

    Eller är det här "naturligt" att de dör (de var väl alla ca 10 månader gamla).

    Tacksam för svar från er!
    /J
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Nån form av tungmetall som samlats i vattnet kanske?!

    Har oxå varit med om att flera fiskar dött åt ungefär samtidigt utan hitta någon orsak till det..

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #3
      Men man tycker väl att ALLA fiskar borde dö ganska omgående om det var tungmetall i vattnet?
      Det som känns lite specialskumt är ju att det liksom är en i taget som blir dålig och dör med nån veckas mellanrum..
      Jag har ju iofs knallhårt vatten och så men det har jag ju haft hela tiden och jag har inte märkt nån ändring på vattenvärdena..

      Känns ju trist, vill ju gärna veta om det är något som jag kan påverka eller om det är "naturens gång".

      Ha´det!
      /J

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej Johan73 !

        Ta och kontrollera med din vattenleverantör om de har ändrat/tillsatt något som kan förklara din fiskdöd.
        Är ditt pH-värde verkligen 7,3 vid tappstället ?
        MVH

        Lisa

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Jo, Ph är ca 7,3 i Uppsala.
          Ja, får väl kolla med Vattenverket då..

          Inga andra teorier?
          /J

          Kommentar

          • Johan73
            • December 2003
            • 483

            #6
            Inga fler teorier?
            /J

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Nån sjukdom som t.ex. bukvattenssot eller liknande som inte ger så synliga symptom?

              Kommentar

              • Race
                • October 2003
                • 15

                #8
                jag har typ samma problem
                Race

                Kommentar

                • Johan73
                  • December 2003
                  • 483

                  #9
                  Ja..skulle kanske kunna vara bukvattensot. Står ju att den smittar långsamt. Får väl prova att medicinera mot det så får man se om det hjälper.
                  Kikade på din hemsida Robot, snyggt kar och kul med romläggande nyckelhålet! Skulle ju bra gärna vilja ha lite av den varan från mina nyckelhål istället för sjukdomar..
                  Har du några speciella förutsättningar i ditt kar som gynnar Nyckelhålets romläggning? Typ vattenvärden, krukor etc?

                  Tack för svaren, ha det!
                  /J

                  Kommentar

                  Arbetssätt...