Problem med malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Problem med malawi

    Har nu två fiskar med nån sorts sjukdom. Började med att min lombardoi hane ställde sig på botten och vägrade äta, har sen stått där i ett par dagar. Misstänkte bukvattensot då jag förlorat en annan fisk i det för några veckor sen och den visade samma sympton i början. Den har oxå förlorat färgen lite på sidorna och kliar sig en del. Men igår och idag så har han varit lite piggare och simmat runt lite även om det går lite vingligt. Därför tveksam till bukvattensot.

    Sen idag har en golden hona fått som ett rött sträck i ögat och runt om. Och sen har hon ett sår i huvudet, som ett hål med vitt runt om. Det var inte där i går. Hon står lite för sig själv men verkar pigg annars.

    Vad kan det här va och vad ska jag göra åt det?
    Skulle det hjälpa om jag sätter båda i ett saltbad?

    Tacksam för svar !
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    För mig låter detta som symptom som beror på allmänt dålig vattenkvalité. Jag kan inte svara på hur du botar det, men jag kan ge tips om hur man undviker det i framtiden.....Större filter, fler vattenbyten.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Spijer
      • February 2004
      • 226

      #3
      Vattenkvaliteten är bra tror jag.
      Har varit nere på akvariekällaren i v-ö och dom kollade några tester och dom var helt ok. Nu var det nån vecka sen ifs.

      Vattenbyte varje helg + salt + aquaplus. Och alla andra är friska.
      Kan ifs testa igen men jag tror inte det är dåligt vatten.

      Men när man ändå är inne på större filter, jag har ju ett juvel filter just nu men är sugen på ett eheim 2252 istället. Tror ni att man kan köra det utan strilrör i ett 180l om man riktar strålen mot en sida eller nått? Eller kommer fiskarna ligga tryckta mot rutan.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag kan inte förklara vad det beror på, men efter en tids aktivitet på detta forumet kan jag se att folk som har mycket problem med många olika svårdiagnosticerade sjukdommar i sina kar också har väldigt små filter. Om det beror på amonium, fosfat eller något annat vet jag inte. Jag har alltid överdrivit filtervolymen och jag har bara haft ett fall av vitaprick på 20 år, inga andra sjukdommar.

        Jag drar inga slutsatser mer än att mitt system fungerar bra för mig.

        Kanske du skulle slå till med ett större filter. Cirkulationen blir sällan för mycket i malawikar och om den skulle bli det så är det bara att strypa på trycksidan, det går bra.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Spijer
          • February 2004
          • 226

          #5
          Det är säkert sant men jag har ju ändå ett juvel filter så det är ju inte direkt litet för att vara innerfilter. Pumpen på 600l/h är kanske lite i underkant dock.

          Har bestämt mig för att byta men inte till vad. Har köpt en bakgrund som jag tänkte bygga in ett filter bakom men frågan är hur stor plats det tar för jag har rätt smalt akvarie. Så jag är lite tveksam just nu.

          Men är det ingen annan som har nån ide vad det kan va för fel på firrarna?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Hur stort kar? Hur mycket fisk? Hur stort filter?

            Att cirkulationen skulle vara boven tror jag inte på, då skulle ditt problem varit flämtande fiskar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              "som ett hål med vitt runt om."
              Hålsjuka?
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Spijer
                • February 2004
                • 226

                #8
                Kollade dom nu när jag kom hem ifrån jobbet.

                Lombardoi hanen som jag misstänkte hade bukvattensot är piggare idag och simmar runt med dom andra igen, han har dock nån vit hinna på sidan och ett litet runt sår på en sida. Men är piggare än för 2 dagar sen. Verkar som han börjar bli frisk nästan förutom då att han fått ett sår.

                Skulle det kunnat bero på att jag matat med räkmix för tag sen och att han ätit för mycekt av det och sen fått fel på magen. För vad jag har hört av malawi experter så ska man inte mata malawi med räkmix igentligen då det inte tillhör deras naturliga skafferi. Dom ska väl igentligen inte äta kött väl typ räkor?

                Golden honan är fortfarande pigg och det röda i ögat tycker jag har gått tillbaka lite men hålet är kvar. Hon kanske hade blivit jagad och slått i en sten eller blivit biten av nån.

                Vet inte om man ska våga chansa på att det fixar sig självt eller om man ska medicinera nu. Kanske är bäst att vänta nån dag och se hur det hela artar sig. Tack för hjälpen så länge iaf.

                Trogfrog:
                Juvel rio 180l
                antal fisk se zoonen
                filtret är juvel orginal, nästan en liter filtermatta tror jag.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  19 fiskar på 1 liter filtermatta. Jag blir inte förvånad att du har problem.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Smike
                    • October 2002
                    • 238

                    #10
                    Om, vad, för sjukdom eventuellt har jag inget att komma med. Funderar en del runt filtret och kapaciteten. Om du har Rio 180 så är filtret av modell "compact". Pumpkapaciteten är i originaluppsättning på 400 l/h (har jag för mig) och inte 600 l/h - om du nu inte bytt den till deras 600 literspump. Och filtervolymen är på 3 liter - vilket inte är fy skam. Men frågan är om pumpkapaciteten på 400 l/h klarar av att nyttja filtrets 3-litersvolym med en besättning på 19 malawis i 180 liter. Även med 600 liters pumpen låter det som en krävande uppgift för filtret. 19 firrar på 180 liter är mycket. Hade jag vart du så hade jag behållt juwelfiltret och kombinerat det med ytterligare ett. kanske helst då med ett ytterfilter för att spara plats. Hade nog funderat på att hotta upp juwelpumpen till en starkare. Personligen tycker jag dessutom att 19 firrar är några för mycket på 180 liter, och hade nog funderat på att göra mig av med några -även om det kanske tar emot. Troligen misstänkt att problemet med fiskarna ligger här någonstans.
                    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                    Kommentar

                    • Spijer
                      • February 2004
                      • 226

                      #11
                      Den är på 600l/h, jag bara uppskattade att den var på 1 liter nu men det kan nog stämma att det är 3 liter (är trött). Är ju ett juvel filter och dom är ju kända för att vara bra för dom är så stora.

                      Alltså det låter mycekt med 19 firrar men det är itne så mycket igentligen. 3 st är siameser och 2 st är ancistrus så det är inte bara malawi. Dessutom är 4 st inte större än ca 3-4 cm så dom är små och skiter inte ner så mycket. Dom andra är inte så stora heller.

                      Kommentar

                      • Smike
                        • October 2002
                        • 238

                        #12
                        Ska inte peka, dona och påstå. Men det är mycket fisk (jag ger mig inte och di små växer. Men det är i alla fall inte helt fel att komplettera med ett filterpaket till i så fall, ändå. Hur stort vattenbyte gör du i veckan. Kanske ska du byta mer, eller oftare. Använder du kolfiltret som brukligen följer med Juwelpaketet? Bara undrar, för om, så kan det spöka till det ordentligt om det blir mättat på föroreningar och börjar släppa ut eländet det binder. Ju mer föroreningar i vattnet desto snabbare blir det mättat, tror jag.

                        Läste igenom inläggen lite noggrannare och märkte en sak som jag blev konfunderad över:
                        "Skulle det kunnat bero på att jag matat med räkmix för tag sen och att han ätit för mycekt av det och sen fått fel på magen. För vad jag har hört av malawi experter så ska man inte mata malawi med räkmix igentligen då det inte tillhör deras naturliga skafferi. Dom ska väl igentligen inte äta kött väl typ räkor?"

                        Räkmix är precis vad malawisar SKA ha. Vad för malawiexperter har du pratat med? Finns inget bättre än bra gjord räkmix. Räkor (med skal) är en form av naturlig diet som kan sägas ersätta de små vattenlevande djur de äter naturligt. Är det hemmagjord räkmix. Hur mycket räkmix får dom - om dagen och vilken dos, det är väldigt lätt att ge alldeles för mycket. Dessutom gojsar det ner vattnet en hel del. Om det blir lite för mycket kan det dessutom hamna lite mer än nödvändigt i filtret där det sedan hinner härskna innan filtreringen hinner bryta ner det. Det förorenar mycket. Ge dom inte mer än de äter upp på nån minut och mata hellre pö om pö än en stor dos på en gång så får du lite kontroll över mängden. Vad matar du med annars och hur mycket? Plötsliga foderbyten kan ställa till med problem också. HAr säkert fler funderingar, men det får räcka för nuet.
                        Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...