Varför massdör mina fiskar helt plötsligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Varför massdör mina fiskar helt plötsligt?

    Jag börjar verkligen och bli orolig nu.

    Köpte för drygt en månad sen ett akvarium på 300l. Fiskarna verkade att må bra tills för tre dagar sedan då mina fiskar har hållit på att mass dö.

    Det började med min ancitrus på första dagen. Andra dagen var det väderålens tur, fast han gav säg inte riktigt förrän på morgonen därpå. Han låg på sidan flera gånger på dagen men vände sig hela tiden igen men andades dock tungt.

    Och idag dog upp till tre fiskar. En av mina månfiskar, guldbarber och min algätare. Det märliga var att de låg döda tillsammans på en hög.

    Jag vete sjutton vad detta beror...hur vet man om det är syrebrist i vattnet? bör man inte märkar det på alla fiskar? eller om vattnet är för kalt respektive för varmt? eller om vattnet är förgiftat p.g.a. matrester?

    Snälla svara, jag vill verkligen inte att fler ska dö.
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    #2
    Oj...ursäkta fel forum...ja behöver trotsallt ett svar på min fråga...

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Det kan stämma tidsmässigt ganska bra med nitritförgiftning.
      Har du testat för detta.
      Om inte så byt minst hälften av vattnet omdelbart.
      Fortsätt med stora vattenbyten dagligen.
      Det finns något som heter Nitrivec som kan vara bra att tillsätta.
      MATA INTE TILLS SAKER ÄR UNDER KONTROLL
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Det låter som en klassisk nitrit-topp.
        Det innebär att det bildas en del gifter i karet av kväveföreningar några veckor efter man startat upp karet. Ett inkört kar har ett filter som innehåller bakterier som bryter ner dessa gifter. Innan dessa nyttiga bakterier har hunnit bildas får man ofta en nitrit-topp när fiskarnas skit omvandlas i kvävecykeln.

        Du vill förstås ha råd om bot för eländet och det brukar bestå av en hel del vattenbyten (flera mindre varje dag) och gärna tillsats av "bakterier på flaska" för att snabbare bryta ner nitriten. Medlet man brukar rekommendera heter Nitrivec. Sök gärna på forumet efter nitrit(topp) så får du en hel del information där andra har haft samma problem.
        Viktigt är att du inte tvättar filtret på ett tag - det måste få chansen att bygga upp den nyttiga bakterifloran.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Zaius
          • August 2004
          • 150

          #5
          Hej igen och tack för hjälpen hittills. Tog ut 100l ur karet igår (skulle ha tagit 50l till om jag inte hade kommit på att jag inte hade något AquaSafe kvar).

          Fiskarna överlevde denna dag i alla fall. Min flickvän köpte hem Nitrivec på hennes köpttur åt mig, men när jag läste på flaskan så står det endast hur mycket man ska hella in av medlet vid en start av ett nytt akvarium. Där står också att "fiskarna först får introduceras efter 24 timmar". Vill gärna vete hur mycket man ska hella in av det här medlet dagligen och om det kan vara farligt för fiskarna. Som sagt mitt kar går på 300l.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det står på flaskan hur mycket nitrivec du ska ha till 100 liter.
            Vid nitrit den dubbla dosen.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Zaius
              • August 2004
              • 150

              #7
              Ok, antagligen kommer detta låta ännu dummare än förra medelandet, men jag vill verkligen blir av med detta.

              Jag har egentligen inte tjeckat om vattnet är nitritförgiftat men jag har läst här i forumet om andra personer som har haft samma problem där deras fiskars beetende instämmer precis som med mina (vissa håller sig vid bottnen och andas tungt medans andra håller sig vid ytan).

              Ok, i alla fall...räcker det numera att jag heller i Nitrivec i karet en gång dagligen under tio dagar? eller ska jag hålla på med en massa vattenbyten också? hur många liter dagligen i så fall? Observera att jag endast har tillgång till vanligt kranvatten...

              Kommentar

              • Millie
                • August 2003
                • 293

                #8
                Nitrivec är inte farligt för fiskarna, så du kan lugnt hälla i utan att behöva oroa dig för dem. De där instruktionerna på flaskan handlar om hur man ska göra när man startar upp ett akvarium, och då är det ju inte bra om man sätter i fiskarna för snabbt. Det har inte att göra med att fiskarna inte skulle tåla Nitrivec!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Det är viktigt att fortsätta med stora vattenbyten tills nitriten är väck.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Zaius
                    • August 2004
                    • 150

                    #10
                    Ja, jag får väl också tömma 50l dagligen under denna tio dagars process. Fan, det kommer dock att bli ganska dyr med tanken på allt Aqua Safe som kommer att gå åt...ja ja mer är 20000 kronor har man nog ändå utgivit när det gäller akvariums...

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Byt gärna mera än 50 liter - det tar ju bara bort en sjättedel av nitriten. Med t ex 100 liter dagligen går det snabbare. Jag skulle tro att dina fiskar borde klara detta direkt från kranen utan aquasafe (jag använder mycket sällan aquasafe och aldrig om vattnet får stå över natten). Testa på nitritvärdet. Du behöver bara göra så här tills värdet gått ner
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...