Hudgrumling - vilken behnadlimg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firres
    • July 2004
    • 137

    Hudgrumling - vilken behnadlimg

    Hur behandlar man hudgrumling?
  • Firres
    • July 2004
    • 137

    #2
    Hoppsan, det blev galet med stavningen såg jag. Börjar va´ trött... Menade givetvis, vilken behandling

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212

      där står en del om hudgrumlingar och andra sjukdomar.

      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Vad har fiskarna för symtom.
        Är det Ichthyobodo necator (Costia necatrix) så tycker jag att ett saltbad (2,5% saltvatten i 10-15 minuter kontrollera fisken hela tiden och ta upp den när den vill "lägga sig på sidan") av den drabbade fisken/arna kan vara att föredra.

        Det finns också olika medel i zoobutikerna tex sera costapur.
        Parasiten lever inte länge i vattnet men kan ha ett vilostadie i botten gruset varför man bör slamsuga gruset.
        Parasiten angiper främst stressade och försvagade fiskar varför en översyn av vattenkvaliten/skötsel kan behövas.

        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Firres
          • July 2004
          • 137

          #5
          Vet inte riktigt hur de ser ut, det är hos brorsan, inte här hos mig men tyvärr så fick jag två fiskar av dem förra helgen och fick nu höra att deras är sjuka. :-(
          De har ljusa lite bleka ställen framför allt på övre delen av kroppen, mest mellan huvudet och ryggfenan. De kliar sig ibland men äter bra. Inget ludd på fisken som det brukar va vid svamp. Vill gärna få tips om vad det kan vara eftersom jag fått fisk av dem och svampbeh. hade inte hjälpt sa de. En kampfisk och en svärdbärare hade dött hos dem, båda hanar.
          På affären sa de att det var svamp men jag tycker definitivt inte att det låter som svamp. De har behandlat mot svamp men de har inte blivit bättre, tvärtom så har ju två dött för dem.

          Kommentar

          • Firres
            • July 2004
            • 137

            #6
            PS. Ska ALDRIG någonsin släppa nya fiskar i mitt större kar, inte ens om de kommer från bekanta. Nu är det 100 % säkert att det är karantän som gäller!!!

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Ursprungligen skickat av Firres
              De har ljusa lite bleka ställen framför allt på övre delen av kroppen, mest mellan huvudet och ryggfenan.
              Din beskrivning gör att jag direkt tänker på Chilodonella, stora hjärtformade hudgrumlaren. Den är känd för att just angripa området mellan huvud o ryggfenan.Prognosen skall vara god om du behandlar fiskarna snabbt. Kort koksaltbad, 10-20 g/L i 10-20 min. Håll fiskarna under uppsikt! Euflavinbad,1 mg/L i 10 timmar vid 28 grader skall också ha effekt. Chilodonella överlever enligt uppgift ca 3-5 dygn i akvariet,(28 grader),utan fisk, varför du inte kan släppa tillbaks dom direkt efter behandlingen ! OBS! Om du har fisk som ej tål salt skulle jag använda Euflavin.Apoteksvara.Växter tar skada.
              MVH
              Lisa

              Kommentar

              • Firres
                • July 2004
                • 137

                #8
                OK, är det receptfritt? Är det mycket smittsamt?
                Finns det något annat som hjälper som man kan köpa på djuraffärerna?

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej Firres !

                  Svar på dina frågor;
                  Det är receptfritt. Ja,det är mycket smittsamt.
                  Eftersom du vill använda ett Zoobutikspreparat skulle jag råda dig att pröva Protozin eftersom Chilodonella tillhör gruppen "protozoan parasites"
                  Jag har mailat dig ang Euflavin.
                  MVH
                  Lisa

                  Kommentar

                  • Firres
                    • July 2004
                    • 137

                    #10
                    OK, vad bra. Är rätt nojjig över att få skiten även hos mina fiskar. En till har dött hos dem. Mina verkar må bra än i alla fall.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...