Vita prick? :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    Vita prick? :(

    Jag tror att min mal har vita prick..ja alltså han har ju en massa vita prickar tätt intill varandra på sidofenorna.och DET har han ju inte haft förut precis =P.Men vad ska jag göra åt det då?Vad ska man hälla i?? kan man hälla i det fast en annan fisk kanske inte är smittad?? hjälp!
  • Agnils
    • April 2004
    • 11

    #2
    Om det är vita prick så går det klart att göra något åt. Själv har jag inte haft sjukdomen i något av mina kar, så jag vet inte vad preparatet heter som man skall ha i. Men spring genast ner till djuraffären - de vet vad Du behöver! Det är nog bäst att Du skyndar Dig, om det nu är vita prick, för utgången kan vara dödlig för firrarna.
    Och ja - Du kan medicinera hela karet. Vita prick är parasiter som har tre olika stadier. Man KAN göra andra saker än att medicinera med inköpta preparat från djuraffären, men då skall man veta vad man gör, och att man inte skadar några lite ömtåliga fiskar.
    http://www.cichlid-forum.com/articles/ich.php
    Här finns i alla fall tips om vad man kan göra, om Du inte vill köpa preparat, men som sagt - man skall veta vad man håller på med i så fall. Enklast är nog att fixa med ett preparat från djuraffären.
    Agnils

    Kommentar

    • Susanna
      • July 2004
      • 215

      #3
      Tack så jätte mkt för hjälpen!!

      såå..jahg ska alltså hälla i salt i vattnet? jag förstår inte engelska så bra.. hehe..jag vill helst inte tro att jag ska hälla i nåt och sen bara ha fel..jag har ju ektozon hemma..funkar det?
      alltså,lite salt rensar magen höll jag på att skriv :P men hur länge ska man hålla på med det då?

      Kommentar

      Arbetssätt...