Salta tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    Salta tetror

    Har ett kar med fembandsbarber, scalarer, eldstjärt, silverhaj och kardinaltetror. Två av tetrorna har (vad jag förstått av att läsa) fått fenröta och jag vill inte ha i nån medicin som skadar min bakterieflora så jag tänkte springa och köpa salt imorgon. Frågan är bara hur mycket jag törs tillsätta??? Måste jag ha i det i omgångar och går det att avvänja dem när/om de tillfrisknar eller blir det en långdragen process???
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Du kan lätt ha i 1 dl salt / 100 liter vatten... Om du gör det i samband med ett vattenbyte kan du lösa upp det i vattnet du ska hälla i... Eller gör som jag, sprid ut ett jämnt lager i karet så löser det sig... =)

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Tack för svaret. Förresten: Vad är jod och varför ska man inte ha det i karet???
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jod är ett grundämne, dödligt giftigt för vattendjur. Som tur är, är det _jodid_ i salt, inte jod, så det spelar ingen roll om man använder salt med "jod" eller inte - att man inte kan använda salt med "jod" är helt enkelt en seglivad myt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Har du (eller någon annan) använd salt med "jodid" i akvariet.
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Japp.
            Plus att jag kört marint akvarium, och marina saltblandningar innehåller också jodid.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • join4t
              • October 2003
              • 854

              #7
              Såja, nu har jag hällt i 1,5 dl (jozo) salt, häller i 1,5 till imorgon. Vågar inte ha i allt på en gång.
              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #8
                Just ja, om någon med erfarenhet av röta kunde säga ungefär hur länge jag ska köra med salt innan jag övergår till ren medicin om det inte går över med saltet skulle jag bli glad. Ska fenorna ha växt ut igen innan jag slutar salta eller?

                (Jag vet att jag är tjatig just nu men jag är hellre det än att ta död på mina små vänner i onödan...)
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Det som är mest stressande för fiskarna är när man tillsätter saltet och när man slutar med det (det blir någon sorts tryckförändring av saltet)...när de väl vant sig vid saltet så är det lugnt... Av den anledningen brukar jag se till att fiskarna är friska och vid god kondition innan jag avslutar en saltbehandling...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    De lärde anser att 01% salt i vattnet inte har någon medicinsk effekt.
                    Vad får er att tro att salt påverkar bakterien som orsakar fenröta, men inte de andra organismerna som finns i akvariet.
                    Bakteriell fenröta orsakas av bakteier som finns i stort sett alla akvarier.
                    Ofta nämns dålig hygien som orsak som tillåter bakterien att föröka sig eller fiskar som av någon anledning är försvagade så de inte kan motstå ett angrepp av bakterien.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • join4t
                      • October 2003
                      • 854

                      #11
                      De lärde anser att 01% salt i vattnet inte har någon medicinsk effekt.
                      Vad får er att tro att salt påverkar bakterien som orsakar fenröta, men inte de andra organismerna som finns i akvariet.
                      Bakteriell fenröta orsakas av bakteier som finns i stort sett alla akvarier.
                      Ofta nämns dålig hygien som orsak som tillåter bakterien att föröka sig eller fiskar som av någon anledning är försvagade så de inte kan motstå ett angrepp av bakterien.
                      Hur mycket anser "de lärde" att man ska ha i då? Det skulle vara snällt om du ville berätta så jag kan ändra. Jag var ute efter att inte totalförstöra balansen i karet vilket jag förstått att antibakteriella medel kan göra. Att salt kanske förstör delvis tror jag säkert men jag hoppas ju självklart att det hjälper mer än det stjälper iaf och det är därför jag ville försöka försäkra mig om det innan jag mixtrade med vattnet överhuvudtaget. Blåögd som jag är litar jag även på de som säger att det funkar för dem

                      Vore tacksam om du kan tipsa mig om hur du skulle medicinera!?

                      (är rätt säker på att mitt problem inte har med vattnet eller maten att göra och inte pga flytt heller då jag haft dem i flera månader, möjligen gillar de inte mina växtrör men borde de inte insjuknat tidigare då?) Tack på förhand // Sara
                      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Sjuka skadad fiskar ska behandls i sjukakvarium.
                        Ett av få undantag är vid vitaprick.
                        Med rätt skött vatten rejält filter/pump och med "rätt" antal/mängd/art fiskar där nya fiskar varit i karantän ska inte sjukdomar bryta ut.
                        Jag skulle i ditt falla avliva fiskarna då de har ett ringa värde eller välja att behandla dem med ett antibakteriellt medel i något annat utrymme än akvariet.
                        Parasiter/svamp/fenskada kan vara orsaken till fenröta då kan några större vattenbyten slamsugning av botten för att ta bort fasta föroreningar en behandling med salt hjälpa.

                        Om salt har jag uttryckt min uppfattning tidigare men om join41 inte har läst det så bara för att han vill veta mer om salt så OK.

                        Ja, om nyttan av salt tvistar de "lärde", min inställning är att vissa för fiskarna mindre bra organismer trivs sämre i salt än vad fisk gör.
                        Det är en av orsakerna till att man kan använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre.
                        Dessutom utsöndrar fisk mer slem vid högre salthalt som stärker slemhuden vilket gör att parasiter fastnar sämre.
                        100 gram till 100 liter vatten i "förebyggande" syfte, 300 gram till 100 liter vatten under en tid som medicin.

                        Vissa anser att bakterier och parasiter har börjat bli resistenta mot salt, att det är när det är mindre än 100 gram salt till 100 liter vatten som gör att bakterier och parasiter blir resistenta, de "vänjer sig" vid salt.
                        Det finns endast belägg för en bakterie på fiskar som visat sig kunna bli resistent mot salt.
                        Salt i den mängd som används i förebyggande syfte och som medicin är relativt ofarlig för de flesta fiskar.
                        Salt vatten innehåller mindre syre, därför ska genomströmningen av vatten vara god.

                        Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
                        Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
                        Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
                        Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.*
                        En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
                        En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
                        Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
                        Där hjälper salt fisken.

                        Du ska bara tillsätta salt för den mängd vatten du byter vid ett vattenbyte.
                        Tillsätt aldrig full mängd salt, dela upp mängden i två delar med 12 timmar mellan så fisken hinner anpassa sig.
                        Ja, salt har diskuterats hur många gånger som helst och alla har en åsikt om man ska använda eller inte använda salt, men till slut är det den enskilda fisk ägaren som måste bilda sig en uppfattning och bestämma sig för hur han/hon ska göra.
                        Och vet man att en fisk anpassar sig snabbare till högre salthalt och att den behöver längre tid för anpassning till lägre salthalt så är mycket vunnet.

                        * Hur påverkas fisken med salt i vattnet
                        Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medan andra är känsligare.
                        Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
                        Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
                        Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
                        Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
                        I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.

                        I ett välskött vatten är det som regel inte nödvändigt med salt i vattnet.

                        Nya fiskar kan gå i karantän i en lägre mängd salt 100 gram till 100 liter vatten.
                        Salt är inget som kan kompensera misskötsel av vattnet.
                        Det finns saltmätare att köpa i handeln.
                        Det finns arter som inte tål salt.
                        Det finns de som anser att salt inte är nödvändigt.
                        Jag skulle kunna skriva ett långt stycke om varför man inte ska använda salt med jodid men det får någon annan göra.


                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Haleli
                          • August 2003
                          • 413

                          #13
                          Hej joint4t !

                          I ett välskött akvarium får fiskarna inte fenröta !
                          Gör du delvattenbyten varje vecka ? Om inte, byt vatten !
                          MVH
                          Lisa

                          Kommentar

                          • mattias89
                            • December 2003
                            • 316

                            #14
                            Om du har några pansarmalar i akvariet så ska du INTE ha i salt. De är känsliga mot salt.
                            Mvh Mattias Nordfeldt

                            Kommentar

                            • join4t
                              • October 2003
                              • 854

                              #15
                              Kramfors jag förstår inte varför du vill få det till att jag inte försökt leta efter info om salt i akvarium. Det vet du väl inget om. Min pojkvän blev irriterad efter att jag suttit nästan 1 1/2 timmar i febrilt letande igår... Förlåt om det ibland kan vara förvirrande och att man kan behöva försäkra sig om att man förstått något rätt eller så. Dessutom anser jag inte att mina kardinaltetror är av ringa värde. Dina eventuella kanske är det.
                              Tråkigt förresten att det ofta ska bli lite av en maktkamp i kunskap i forum som dessa. Om det känns bättre så kan jag med stor säkerhet säga att du antagligen är en akvarist med mycket mer erfarenhet än jag men jag förbehåller mig ändå ödmjukt rätten att inte svara på/kommentera inlägg från dig om jag är rädd för att behöva vara defensiv. Annars är jag glad att du tog dig tid att besvara min fråga (och lite till=) och även om jag sen tidigare hittat mycket av det du skrev sedan tidigare så var det iaf en del information som var ny, intressant och kanske till hjälp, tack för det!
                              Jag anser att min pump är alldeles tillräcklig för mitt kar (eheim 2217) och ja Haleli jag är nogrann med vattenbytena och har aldrig haft problem med vattnet.
                              Diskuterade igår med sambon om att skaffa ett litet karantän/yngelkar nu när det uppenbarligen behövs och så får jag flytta de stackars angripna dit om saltet verkar verkningslöst och så slipper jag som sagt att fördärva det stora karet. //Sara(hon...)
                              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...