Är min nya fjärilsciklid hane sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isanu
    • July 2004
    • 4

    Är min nya fjärilsciklid hane sjuk?

    Hej,
    Köpte i lördags ett par av fjärilsciklider (hane o hona). Honan är pigg o glad o verkar må alldeles utmärkt. Hanen däremot flämtade redan i transportpåsen när den flöt i akvariet innan insläppet...Första dygnet höll han sig i stort sett stilla på bottnet o flämtade.Nu har han har simmat lite o håller sig framme o andas bättre, men är fortfarande mindre aktiv en honan...han har en vit "plupp" som hänger på stjärtfenans nedre kant o en likadan på analfenan...men inga vita prickar el dyl övrigt på kroppen...Har tittat på bilder av fjärilsciklid hanar o har inte sett att de har något liknande i deras fenor...Är hanen sjuk? Ngn som känner igen problemet?
    =o)
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    här är en artikel med lite olika bilder och fakta om sjukdommar...http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Isanu
      • July 2004
      • 4

      #3
      Tack!

      Kollade den sidan innan jag skrev inlägget - tyckte inte att någon av sjukdomarna stämde riktigt på hanen! Han ser ju välmående ut annars, utom de vita bihängen han har på fenorna...det är bara att han är så mkt mindre aktiv än honan ...O regnbågsciklidparet jag köpte samma dar verkar också må alldeles utmärkt...Därför undrar jag lite över hanen o hans passiva sätt...

      =o)

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        okej...om du har möjlighet att lägga upp nå bilder så skulle det vara till stor hjälp.

        /Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Isanu
          • July 2004
          • 4

          #5
          =o( tyvärr så har jag inte det! men det ser ut som en blek droppe hade fastnat på nedresta kanten av stjärtfenan o en likadan på analfenans spets...ser ut att kunna "droppa av" när som helst...

          Isa

          Kommentar

          • Isanu
            • July 2004
            • 4

            #6
            =o) Faran verkar vara över...!!! Han har piggnat till o "plupparna" är borta...måste ha varit något skräp som fastnat på honom när han flämtade på bottnet första dygnet - men jag hann bli lite orolig =o/

            Kommentar

            Arbetssätt...