"flämtande" fiskar. PANIK!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    "flämtande" fiskar. PANIK!

    HEJ!
    alla mina fiskar står och flämtar som tokiga.... Vad har hänt och vad gör jag åt det?
    Jag gjorde vattenbyte igår, och satte i nya växter... kan det ha hänt något från det?
    Dom är inte heller lika pigga, utan står mest still...
    HJÄLP!!!!/ Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Kolla så du har tillräcklig cirkulation på ytan i akvariet. Det är den cirkulationen som syresätter vattnet och står dom å flämtar låter det som om det inte vore tillräckligt.. Eller är det för varmt. Kolla tempen på vattnet och doppvärmaren så allt e som det ska! Lycka till..

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Frågan är väl hur stort vattenbyte du gjorde och hur ofta du brukar göra dem?
      Är det inte överdrivet ofta så kan ibland ett för litet vattenbyte höja pH och förvärra ammoniakhalten.
      Är det så så skulle jag byta ännu mera vatten upp till 50%.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        Hej igen!
        Jag gjorde ett ganska litet vattenbyte igår, för det var inte ett ordinarie, utan ett extra byte eftersom jag skulle sätta lite växter och så.....
        Pumpen sitter där den alltid har suttit, och det är samma filter (rengorde det igår). Kan det vara nitritchick eller så? Akvarieaffären har inte öppnat än, och jag är rädd att dom hinner kola innan!!!!
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • Pelle__k
          • March 2003
          • 646

          #5
          Ett tips: Byt ALDRIG vatten samtidigt som du nyligen gjort ren filtret! Skulle tro att det är nitritproblem du har. Mata ytterst lite en tid och byt ca10% vatten om dagen i en vecka. Det finns nåt som heter nitrivec som vissa använder(har funkat för mig)men andra ratar....
          www.discusklubben.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Håller med övriga att det troligen är nitrit eller ammoniak förgiftning, så vad du bör göra nu är ETT STORT VATTENBYTE! Snabbt!

            Du bör sen under närmaste tiden göra tätare och större vattenbyten än du brukar, för nitriten kommer fortsätta produceras och anrikas ett tag framöver.

            Sen kan du också gärna köpa till Nitrivec eller annan bakteriekultur för att få igång bakterierna snabbare.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Marit
              • September 2004
              • 244

              #7
              hej!
              Har gjort ett stort vattenbyte och tillsatt Nitrivec och så, åkte till affären i största hast... nu mår dom fint igen! Pust!
              Har fått tipset att använda Nitrivec i tio dar nu, men dom sa inget om små vattenbyten varje dag.... Fick också lära mig precis som ni sa att INTE rengöra filtret i samband med vattenbyte... Tänk så fel man kan göra när man inte vet bättre!
              Tack alla!!!!
              105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Följ AZURs regim ovan
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Norpan
                  • December 2003
                  • 679

                  #9
                  Marit: lyssna på Azurs råd om att fortsätta byta vatten annars finns risk för att du får en ny nitrittopp..
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                  Grodor..lite trevligare, lite bättre

                  Kommentar

                  Arbetssätt...