Svardbærarne mine gnir seg og mår dårlig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tve
    • September 2004
    • 7

    Svardbærarne mine gnir seg og mår dårlig

    Sværdbærarne mine gnir seg og mår dårlig. Hannene er ikke lengre interessert i hunnene. Vatne mitt er veldig bløtt og jeg ble anbefalt å øke hardheten med salt, da ville de trives mye bedre. Er dette riktig. Trenger å få noen gode råd på dette.
    tve
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Salt ökar inte hårdheten i vattnet, det påverkar inte vattenvärdena nämnvärt mig veterligen. Svärdbärare däremot kan trivas i vatten med en gnutta salttillsats. Blött vatten?? Menar du vatten med lågt pH, mjukt vatten med lågt kH? Hårdheten på vattnet kan du öka med bikarbonat eller kanske allra bäst med snäckskal. Höjer du kH så får du med dej pH-värdet oxå. Lycka till!!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • tve
      • September 2004
      • 7

      #3
      Takk for hjelpen. Med bløtt vatn mener jag låg KH. PH er på 6.5, mens Dh (hårdheten) er på 1.
      Kan en kjøpe bikarbonat på akvariebutikken? Tror du sverdbærerna er sjuke eller bare at vatnet er for dårlig for de?
      tve

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Bikarbonat kan du köpa i en vanlig livsmedelsaffär. Här i Sverige säljs de i små påsar bland kryddorna. Man använder det när man bakar. Typ bakpulver fast det är inte rktigt samma sak. Kanske finns det i kryddskåpet?

        Svärdbärare vill ju ha lite hårdare vatten med pH mellan 7 och 8 så det kan ju vara en bra idé. De flesta här på zoopet menar dock att pH inte har så stor betydelse så länge det är stabilt. Kanske har de rätt, de som sagt det har stor erfarenhet av akvarier mig veterligen. Att de gnuggar sig kan ju tyda på nåt annat.

        Vet inte hur stort kar du har, hur ofta du byter vatten eller vilka andra fiskar som bor tillsammans med dem. Kan också vara att du hällt i för mycket salt?? Hur mycket har du tillsatt?? Salt med eller utan jod??

        Nån sade till mig att om de gnider sig så kan det tyda på att vattnet kan vara lite dåligt, att det eventuellt kan finnas bakterier i vattnet som de inte trivs med. Vet faktiskt inte riktigt. Hoppas nån annan kan svara.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • tve
          • September 2004
          • 7

          #5
          Jeg har 180 liter, med 20 kardinantetror, 3 praktbotier, to algetere, 6 voksne sverddragere, 3 platy, 3 pansermaller og 3 gyppi. I tillegg har jeg et lite kar med 15 unger. Skifter vann ca hver uke, og det er en uke siden sist jeg skiftet vann. Begynte å ha salt i vannet i går. Fikk økt hardheten til 4, men da hadde jeg også hatt mye salt i.

          takk for hjelpen så langt
          tve

          Kommentar

          Arbetssätt...