Fiskdöd !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    Fiskdöd !

    Idag så har 9 av 10 kardinaltetror dött, och alla fiskar beter sig konstigt. De ligger uppe vid ytan och tar luft, och vissa har svårt för att simma. T.o.m. malen var uppe och hämtade luft ! Nu vet jag att det låter som syrebrist. Men karet är på 80 liter och pumpen på ca 500 l/h (och går för fullt). Visserligen är karet högt i förhållande till längden och djupet(56L*50H*28D), men jag tror i.a.f. inte att där är för mycket fisk. Inget konstigt har hänt med karet på sistone. Jo, jag fick några fiskar och växter av dgqlof. Men jag vande in dem sakta, och de mådde bra. Lite fakta om karet:
    Temp: 26-27 grader
    Värden: PH: 6.2, KH: 8, Nitrit: 0, Nitrat: 0
    Fisk: 1 kardinaltetra (9 har dött)
    ca 20 yngel (black molly och svärdbärare)
    6 fläckiga pansarmalar
    1 albino ancistrus
    och kanske 15 dammsnäckor (dom har varit där hela tiden)
    Växter: 5 plantor sagittaria sabulata, 3 plantor cabomba aquatica, 1 stor planta hydrocotyle leocephala.
    Har biltemas blästersand som substrat.
    Göder inte med något ! Jo, TMG när det behövs.
    Matvanor ? Röda, svarta och vita mygglarver. Hikari algtabletter, och Sera bottenpellets.
    Två st 15-watts lysrör. Aquael doppvärmare.
    Använder Sera Aquatan vid vattenbyten.


    Vad kan det vara för något som har hänt ? Om jag har glömt nåt så är det bara att fråga.

    MVH Mazi
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Filtervolym?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #3
      Inte stor. En halv liter kanske.

      MVH Mazi

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Hur länga har du haft kardnínaltetrorna?
        Vattenbytesvanor? Sista vattenbytet?
        När tvättade du filtret sist?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Jag har haft dom i 8 månader. Flyttade dom till just det karet för 2 månader sen. Byter vatten varje söndag. 20 liter var gång. Rensade filtret för två veckor sedan.

          MVH Mazi

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det låter som typisk nitritförgiftning, vad har du för nitrit test?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #7
              JBL

              MVH Mazi

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Rörde du runt i bottnen när du planterade växterna? Om bottnen är skitig kan det göra att det kommer ut mer giftiga ämnen i vattnet.

                Ett stort extra vattenbyte är min rekommendation.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  För att förhindra det i framtiden tycker jag att du skall skaffa ett större filter. För nu är det nog kört i vilket fall.

                  Min erfarenhet som jag har fått av många timmar på detta forumet är att alla som får plötsliga och oförklarliga dödsfall har gjort ett eller fler av följande fel.
                  1: för mycket fisk
                  2: nybörjare med för litet kar.
                  3: för mycket mat.
                  4: för litet filter.

                  Om du har ett aldeles för litet kar och dessutom underdimensionerat filter kan du inte mata med så proteinrikt foder som du gör. Du kan heller inte introducera fisk utan att minska på maten under 3-4 veckor. Ditt kar har helt enkelt inte kapaciteten att anpassa sig så fort. Om du dessutom tvättar filtret i sammband med att du tillsätter ny fisk så saknar karet allt skydd mot nitrit. Och du matar på som vanligt= skyhöga nitritvärden.

                  Det är inte första gången jag hör om problem som är klockrena tecken på nitrit, men inget nitrit har kunnat mätas. Vad det beror på kan jag inte säga, kanske på dåliga tester.

                  Kanske skall jag ge kramfors rätt som hela tiden förespråkar att mäta amonium/ amoniakhalten i stället för nitriten. Kanske detta väldigt vanliga problem i nybörjarkar beror på amonium/amoniak och inte på nitrit. Jag vet inget om symptomen på amonium/amoniak förgiftning, men jag misstänker att det är samma som vid nitritförgiftning.

                  Edit: Om dina tester stämmer så har du dödligt höga halter av co2 i ditt kar, tillsätter du fortfarande mäsk-co2? Fiskarna kan dö av syrebrist av hög co2 halt även om syrenivån är hög.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    Nej, jag använder inte några konstiga ämnen i det karet.

                    Någon timme innan Olof kom men växterna och fiskarna, så både rensade jag filtret och tog bort växterna (visste att jag skulle få nya). Och växterna börjar väl inte bryta ner förrän de har rotat sig ganska så ordenkligt ? Sen så kom det 12 black molly-yngel och 3 pansarmalar.
                    Det är vad jag tror är orsaken.

                    Jag har beställt ett nytt NO2-test (sera). Jag har redan beställt, så jag hinner inte lägga till ammoniak-test.

                    Är kardinaltetror känsliga, för nu är alla dessa döda, men alla andra är som vanligt ?

                    MVH Mazi

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Någon timme innan Olof kom men växterna och fiskarna, så både rensade jag filtret och tog bort växterna (visste att jag skulle få nya).
                      Mycket stort misstag. Inte ens med otvättat filter kan du med säkerhet klara en så pass mycket ökad fisklast. Växterna suger upp amonium som näring. Att ta bort rotade växter för att ge plats för nya var också ett stort misstag.

                      Och växterna börjar väl inte bryta ner förrän de har rotat sig ganska så ordenkligt ?
                      Bryta ner? Jag tror att du menar konsumerar.

                      Sen så kom det 12 black molly-yngel och 3 pansarmalar.
                      Det är vad jag tror är orsaken.
                      Inte orsaken...Orsakerna...Dom är:
                      1: filtertvätt
                      2: växtgallring
                      3: nya fiskar
                      4: oförändrad/ökad matning.
                      5: Sammtidigt!!

                      Jag har beställt ett nytt NO2-test (sera). Jag har redan beställt, så jag hinner inte lägga till ammoniak-test.
                      Jag tycker att du skall satsa på ett bättre filter och eventuellt ett större kar i stället. Då behöver du inte testerna. Själv har jag inte använt ett nitrit test på 2 år, med sunt förnuft så finns det ingen anledning att mäta. Varför? Jo, med sunt förnuft får man aldrig skadliga nitrittoppar.

                      Är kardinaltetror känsliga, för nu är alla dessa döda, men alla andra är som vanligt ?
                      Kardinaltetror är väldigt känsliga och bör inte gå i så små kar med så dålig filtrering.

                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Mazi
                        • January 2004
                        • 868

                        #12
                        Tack för svaret ! Det där med orsaker menade jag alltså att jag gjorde allt det som du skrev. Du har iaf gett mig en bättre uppfattning om överbelastning. Tack !

                        MVH Mazi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...