Är det buksot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guccasko
    • July 2004
    • 33

    Är det buksot

    Nu har 3 av mina malawisar dött under ca 2 veckors tid. De har först slutat äta och hållt sig undan och efter ett par dagar så har de dött. Den sista lilla golden avlivade jag idag för att den skulle slippa ligga på botten och lida mer (snyft) Fiskarna har kliat sig ganska mycket men jag har inte märkt några andra symptom.
    Till saken hör att jag hade nitrit i mitt vatten de första 3 veckorna och fick göra dagliga vattenbyten för att ¨hålla nitriten i shack. Kan det kanske vara så att det är buksot till följd av det dåliga vattenförhållanden i början. Har haft mina fiskar ca 8 veckor nu, och vattnet är det inget fel på nu.

    någon som har en aning?
    /Annica
    230 l Malawi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661
  • guccasko
    • July 2004
    • 33

    #2
    tja ingen som har erfarenhet av bukvattensot?
    Nu är en fisk till död, två golden, en delfin och en ahli hona har hitills dött. Nu vägrar min ahli hanne att äta. Suck. Ska försöka med medicin mot soten idag så får vi se hur det går. Finns det verkligen ingen här på forumet som har haft bukvattensot hos sina fiskar och kan dela med sig lite ...?
    /Annica
    230 l Malawi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

    Kommentar

    • Spijer
      • February 2004
      • 226

      #3
      jag har haft det, min ahli hane dog av det.

      Först så var han för sig själv sen slutade han att äta, spottade bara ut maten igen. Sen stod han bara på sanden o rörde sig knappt i några dagar innan jag hittade honom död med magen uppsvullen som en ballong. Lyckligtvis verkar ingen annan blivit smittad.

      Ta en titt här,
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212

      Kommentar

      • Spijer
        • February 2004
        • 226

        #4
        En sak till..
        Vad jag förstått efter att ha frågat runt lite är att har man väl fått nån fisk med bukvattensot så är det väldigt sällan den överlever. Isf måste man medicinera i väldigt tidigt stadium.

        Kommentar

        • guccasko
          • July 2004
          • 33

          #5
          Oki
          Jag har medicinerat med sera cyprinopur idag och skall fortsätta i 2 dagar till. Men är lite rädd att medlet tar slut på de nyttiga filter bak. som finns i karet så hur skall man undvika att det händer? Känns inte som någon hit att behöva tömma akvariet på 70 liter vatten/dag igen dvs få nitrit topp i karet som jag hade i starten. Är det så att medlet jag har använt tar död även på de nyttiga bakterierna? Kanske någon som vet hur man i sådant fall kan förebygga undvika att sådant händer. Inga fler dödsfall idag, men ahli hannen äter fortfarande inte så han är nog snart förlorad. Kan bara hoppas på att de andra klarar sig. Har ett yngelkar med 9 st ahli bebisar i (ca 1/2 vecka gamla) finns det risk att även det är smittat? Honan som jag hade där ser ut att må okej i det stora akvariet.
          /Annica
          230 l Malawi
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

          Kommentar

          • Solen
            • September 2003
            • 2997

            #6
            Vi fick bukvattensot i karet när vi hade kampfiskar, som andra nämt slutade de äta, tog mat spotta ut den igen, hostade och svällde samt fick utstående ögon och trådigavföring, 3 honor och hanen dog trots behandling med sera bactopur endast en hona överlevde och lever fortfarande fast hos en ny innehavare.............
            Pricken den Store !
            ~~~~

            Kommentar

            • guccasko
              • July 2004
              • 33

              #7
              Jag är inte riktigt säker på vad de dör av. Matvägran och hostar det stämmer, men de sväller inte upp och ingen trådig avföring. Jag har avlivat en ahli hona till som var jättedålig, ahli hannen har börjat visa sig lite mer men äter inte (snart en vecka sedan han åt) Så 5 fiskar har dött i karet. Kan bara hoppas på att det är över nu så att jag får behålla dem som är kvar. Tycker att det ser ut som fiskarna gäspar ibland, men det är väl kanske att de försöker hosta. Alla de som har dött verkar ha svårt att andas och simma innan de dör. De står liksom och vaggar. inte roligt att förlora så många på så kort tid.
              /Annica
              230 l Malawi
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Varför har du medicinerat "bukvattensot" med Sera cyprinopur.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Smike
                  • October 2002
                  • 238

                  #9
                  Låter väldigt troligt att det är sot dina fiskar har. För det mesta hinner inte det gå så långt att malawisar sväller upp innan de dör. Att du inte ser någon trådig avföring behöver inte betyda att de inte har soten. Beteendet avslöjar tillräckligt tycker jag för att man ska misstänka buksot starkt.

                  Nitriten du hade är en sannolik orsak, plus att vattnvärdena i övrigt kanske gått kräftgång. Med många stora vattenbyten, nitrit-toppar och fördröjd utveckling av nyttiga bakterier som följd och inte klarar av att bryta ner slaggprodukter effektivt. Det är en högrisk-källa till att framkalla buksot - mycket stressande för fisken. Hur länge har du haft igång karet nu? Hur mycket fisk började du med, hur tidigt och hur många fler kom till fram till idag? Kanske gick du för fort fram med för mycket fisk och hamnade i i en ond cirkel med instabila värden. Hur ser din filterkapacitet ut? Vad får de för mat, är också en bra fråga att ta med i beräkningarna?

                  Men du sa att vattenvärdena är ok nu. Det är ju en bra förutsättning för bättre tider. Risken är dock som du tror, att medicinering också sabbar de mesta av de nyttiga bakterierna. Sen vet jag inte om medicinen du använt hjälper mot buksot. Jag har för mig att jag läst här på forumet att det krävs andra medel än de som vanligen finns i akvariebutikerna för effektiv behandling - rätta mig någon om jag har fel.

                  Men eftersom du redan börjat tillföra medicin, Så rekomenderar jag att så fort medicineringsprocessen är över. Att du hjälper den goda bakteriefloran att etablera sig med hjälp av Nitrivec eller något liknande. Slam, grus etc. från ett stabilt, etablerat akvarium är också bra. Båda delarna ännu bättre. Inte bara en gång, utan regelbundet under en period.

                  Det är ovanligt att alla stryker med, men de som redan visar tydliga tecken riskerar nog att gå bort. Även om du har smittan i karet betyder det dock inte att alla kommer att drabbas. Men om stressorsakerna inte försvinner kan det spinna vidare och drabba alla. Du bör egentligen avliva/avlägsna fisk som ser påtagligt dåliga ut direkt för att inte riskera onödig ökad risk för spridning - även om det tar emot. Det är onödigt att chansa och tro att det stannar av spontant efter en individs insjuknande.

                  Jag har själv aldrig medicinerat mot buksot, eftersom det ställer till det så med balansen i karet, och kan bli lika värre. Själv skulle jag nog försöka fånga den sjuka fisken/fiskarna och behandla dom separat i ett eget kar och på så vis försöka hålla spridningsrisken stången. Om den möjligheten inte finns skulle jag försöka stå emot känslorna och avliva fisk som visar tendenser på att de verkligen mår dåligt, direkt. Notera tydligt till minnes de tidiga tecken i beteendet du erfarit och agera direkt nästa gång det händer. Att kunna isolera fisken i ett eget kar är ju bäst, för då kan du se hur det utvecklar sig och ställa diagnos - och medicinera.

                  Dina yngel som går i eget kar tror jag du inte behöver oroa dig för.

                  Hoppas det går den önskvärda vägen för dig.
                  Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                  Kommentar

                  • guccasko
                    • July 2004
                    • 33

                    #10
                    Tack för många kloka ord där. Jag gjorde tyvärr misstaget att stoppa i alla mina fiskar på en gång, dvs 25 st! Frågade där jag köpte dem hur jag skulle göra och blev starkt rekommenderad att så måste man göra med malawis för att de inte skulle bråka och ha ihjäl varandra. Suck. Säljaren påstod att när de var så små så var det ingen fara för balansen i karet.Det är inte mitt första akvarium men första gången med malawis så jag gjorde som de sa dumt nog, Inga fler fiskar har kommit till sedan första köpet. Jag hade mitt akvarium igång innan dock, med försöks fiskar i drygt två veckor och när jag väl fick nitrit toppar så nådde de aldrig riktigt höga värden men jag förstår att fiskarna ändå blev skadade. Lite lustig dock för när vattenvärdena blev bra så fick jag tre Ahli honor med Yngel.(en plockade jag ur därav ýnglen i det andra karet) Nu är tre av just Ahli fiskarna döda. Vilken medicin skall man då använda mot bukvattensot? Läste någonstans aquafuran men det kanske inte hjälper heller. Tanken har funnits att ta bort och avliva de som mår dåligt (har gjort så med två fiskar) men det tar verkligen emot. Jag har dock lärt mig hur de ser ut när de börjar bli sjuka så blir det fler fall nu så kan jag ta bort dem tidigare . Ingen rolig början på mitt malawi kar men jag har blivit så förälskad i just malawis så ge upp det tänker jag inte göra. Tack för många bra råd.

                    hälsningar
                    Annica
                    /Annica
                    230 l Malawi
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

                    Kommentar

                    Arbetssätt...