Guppyyngel mår dåligt - vad kan det vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bilbuk
    • December 2003
    • 119

    Guppyyngel mår dåligt - vad kan det vara?

    I ett litet akvarium (40 cm) bor för tillfället två räkor, två platyyngel, 3 guppyhonor (en kommer nog tyvärr dö av ålder och avmagrad inom en snar framtid...) och en hane, tillsammans med ett okänt antal guppyyngel av olika åldrar. Alla fiskar och växter mr bra och vattnet är fint, förutom guppyynglen som de senaste två veckorna har börjat se lite dåliga ut. På flera av dem är stjärtfenan skadad och/eller så håller de den ihoptryckt.

    Förändringar den senaste tiden är att två guppyhonor, en hane (de vuxna fiskarna som jag hade tidigare hade dött av ålder) och platyynglen har flyttat dit och att några växter från mitt andra akvarium (där allt är i sin ordning)planterades. Tidigare har akvariet och alla dess invånare varit i balans och ynglen har växt och mått fint.

    Vad kan det vara och vad ska jag göra åt det? Några tips?
    kolla gärna in min zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    kanske samma konstiga sjuka som jag frågade om nedan? Jag har tyvärr inga svar bara frågor. Är du säker på att de dör av ålder (dina vuxna alltså) Får de svårt att simma? Verkar de förlamade i kroppen? När de simmar så gör de det med kraftig rörelse av bröst fenorna? Är huvudet uppåt och stjärten ner?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag är inte bra på sjukdommar hos fisk. Men en gång fick jag samma symptom på corydorasyngel. Fenorna började klibba ihop sig och ynglen som drabbades började magra av. Pratade med en tjej på en zooaffär som tyckte att jag skulle testa JBL Furanol. Det är mot bakteriella infektioner hos akvariefisk. Medlet hjälpte mycket bra. Inga nya yngel insjuknade men de som såg mest sjuka ut gick inte att rädda. Jag vet inte om det dina fiskar råkat ut för är samma sak, men mina malar hjälpte det här medlet i alla fall och jag har inte råkat ut för det fler gånger.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Ett tips kan vara att hålla utkik här:

        http://hem.passagen.se/mikeno/isjuk.htm

        En artikel om "fenklibb"/torpedsjuka verkar vara på väg.
        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • bilbuk
          • December 2003
          • 119

          #5
          Tack för svaren!
          Jag tror inte att det är samma sjukdom som du, Solbacka talar om, för de vuxna har dött med rätt långa mellanrum och som guppies av min erfarenhet brukar göra, de magrar och ser sämre och sämre ut tills de lägger sig på botten eller ytan och dör.
          Men jag tror att det skulle kunna vara det den där "fenklibb" som Sonja och Cecilia verkar tala om.
          Jag har en fiskmedicin som jag tidigare använde för att bota vita-pricksjukan, med gott resultat, som även ska hjälpa mot en del andra sjukdomar (den heter Protozin och det står Whitespot, oodiniasis, castiasis, trichodiniasis Neon Tetra disease och fungus in freshwater aquaria på förpackningen).
          Tycker ni att jag ska ta en kur med den och hoppas på att det hjälper? Det står inget bästföredatum på flaskan så jag vet inte om den kan vara för gammal också, och den köptes för ca 1,5 år sedan.
          kolla gärna in min zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Om det är samma som mina malar hade så tror jag inte protozin är rätt. I så fall hellre myxazin som är mot bakterier. Hur det är med gammal medicin kanske någon annan vet bättre? Dom här JBL Furanoltabletterna som jag använde var i alla fall väldigt effektiva. Dom fanns i en vanlig akvariebutik jag handlar i ibland.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • bilbuk
              • December 2003
              • 119

              #7
              Jag provade med saltbad, igår, vilket inte verkade hjälpa mycket... Först såg de ännu sämre ut, men jag tänkte att det inte är så konstigt om de inte tycker om att byta till saltvatten helt plötsligt och att de skulle bli bättre efter några timmar i det vanliga karet igen. Nu ser de ut ungefär som de gjorde innan behandlingen.
              Jag ska nog fråga i en akvarieaffär och se om jag kan få JBL Furanoltabletter eller något annat som kan hjälpa.

              Tack för svaren och fortsättning följer...
              kolla gärna in min zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ja, det skulle vara bra att veta hur det går. Visst är det tråkigt när dom mår dåligt.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                Arbetssätt...