vad är det för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    vad är det för sjukdom?

    Som drabbar mina levande födare då och då? Nu har jag en platy hona som har sjukdommen. Det gör att hon ej kan simma ordentligt, verkar förlamad i bakdelen, tung. När hon simmar så jobbar hon mycket med bröstfenorna. Hon har ingen styrsel på kroppen utan vinglar, kan ej hålla rätt läge i akvariet, nu är hon alltid ovanför innerfiltret lutande på sladden. När jag matar simmar hon ut och äter sedan simmar hon tillbaka till innerfiltret.
    Inga andra synliga fel, inget fel på vattnet=0 nitrit.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Ingen som kan hjälpa mig? Min egen teori är att de blir försvagade efter fått yngel? Näringsbrist? Annat? Jag ger flingfoder tetra meny som huvudföda.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej Solbacka!
      Har samma problem eller snarlika. Mina smalnar av, analfenan smalnar av och de ser utmärglade ut. Nån hade en teori om att det var för lite grönfoder, öka spirulina i fodret. Nån annan sade att det var som du själv tror att de inte orkade med för många kullar (inte troligt då detta drabbat både hanar och honor hos mig). Nån tredje trodde att det var en avelsfråga. Själv trodde jag att det var trångboddhet i mitt förra kar som gjorde att det blev trångt. Nu har de fått större så det kan inte vara det heller. En fjärde teori var att man inte skulle ge dem röda mygglarver. En femte teori var att pH:t var för lågt... Jag har fortfarande inte en aning. Jag har också noll nitrit och bra värden för övrigt... Har några överlevare kvar... Nån som vet??
      Maria

      Edit: Kan säga att jag provat ALLT! Har inte så mycket fisk, har gett grönfoder, har platy från olika affärer i olika sorter, ger inga röda mygg. Honorna har fått max två kullar. Har plockat bort roten som sänkte pH och bytt ut den mot nån vit koralliknande sten avsedd för akvariefiskar (som jag tror höjer pH). Mitt sista hopp står till att det är lågt pH som knäckt dem. Har försökt hålla pH över 7 för att se om det kan minska sjukdomstendensen genom att tillsätta en aning bikarbonat. Visar sig om några veckor.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag har något lågt pH ca 6-6,5 kan detta vara svaret? Nu är stackars platy mycket smal fast hon äter vid matning, allt hon hinner med för hon måste anstränga sig rejält för att kunna simma. Jag har ej överbefolkat end. 4 guppy och 2 platy på 55 liter.
        Jag har aldrig givit röda mygglarver så den teorin stämmer inte heller.
        I akvarie affären säger de "inre parasiter", det känns lätt att säga så och få ett snabbt svar. Vad man gör så de ej får detta har de ej svar på. Fundera på att flytta henne till ett eget kar men detta kanske medför stor stress så hon dör direkt, eller tycker ni jag ska avliva henne?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...