Ahli hane som vägrar äta..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Ahli hane som vägrar äta..

    Min Ahli hane har mer eller mindre vägrat äta sen jag köpte honom. Ser honom ibland ta en pellets och tugga lite på den sen spotta ut den. Honan och alla andra fiskar äter helt normalt. Matar med ciklidpellets och ibland räkmix.

    Han har alltid varit lite i skymundan och inte vågat ta nån plats, nu står han bara på bottnen och andas konstant. Kollade lite på sjukdomar på zoopet och kom fram till att det kanske är bukvattensot?

    Är det en bra ide att flytta honom till en 40 liters balja och medicinera med Waterlife Octozin? Eller nån medicin som funkar.

    Jag har haft honom i ca 3-4 veckor och han har aldrig varit nått aktiv inte som honan iaf.
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

    #2
    Hej! Låter som "soten"! :-(.. Jag skulle nog låta Alin gå kvar i det stora karet och medisinera i det, förmodliggen har dom andra blivitt smittade (tror jag!) och 40liter är nog lite litet! Tänk på att medesinen kan slå ut bakterierna i filtret. Har du möjlighet beroende på vad du har för filter (inner, yter filter) så skulle jag ta 40liters akvariet och fyla det sen låta filtret gå där i under tiden du medesinerar i det stora karet. Men det är viktigt med bra cirkulation när du medesinerar så en cirkulations pump bör du ha i iaf, när du har medesinerat klart så byter du ca 50% vatten och kör med aktift kol något dygn för att få bort medesinen, sen kan du sätta tillbaka filtret med dom nyttiga bakterierna.. (Så har jag jort och det har fungerat för mig iaf)
    MVH/Lasse
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

    Kommentar

    • Spijer
      • February 2004
      • 226

      #3
      Problemet är att jag inte har nån mer pump och att jag har ett juvel akvarium så jag kan inte flytta filtret jag har.

      Jag tror att det är med ett kolfilter till juvelfiltret så om jag tar bort det och medicinerar det stora akvariet. Sen låter det gå med det nån dag, sen gör ett 50% vattenbyte och sätter tillbaka kolfiltret igen. Skulle det funka?

      Hur länge ska man medicinera?
      Vilken medicin är bäst mot buksot?

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        Medicinen funkar bäst får du hos veterinären... om ens det funkar..
        Det sägs ibland att det smittar, men med tanke på att det uppstår efter väldigt dåliga vattenvärden så undrar jag om han bara inte är kräsen...
        Skulle det vara vattensot så kolla fjällen, står de rakt ut? det är ett starkt symtom på att tarnarna inte funkar... då är han ganska rökt...

        /sandra
        Mvh Sandra

        Kommentar

        Arbetssätt...