Huvudet nedåt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mapeth
    • January 2004
    • 3

    Huvudet nedåt

    De senaste dagarna har vår Silvermolly börjat bete sig konstigt. Hon simmar mycket med huvudet mot bottnen, alltså "vertikalt". Någon som vet varför? Det ser lite underligt ut och är väl knappast något normalt beteende? Är hon sjuk och vad kan vi i så fall göra åt det? Tacksam för råd!!
    Pernilla
    Nilla
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Oftast är allt sådant man inte kan se med ögat väldigt svårt att bota. Om inte fisken blir bättre på ett par dagar är avlivning det humanaste.
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Har du koll på dina vattenvärde? där skulle jag börja kolla.

      Ph fall, amonium/amoniak, nitrit, nitrat t.ex.

      /Niklas
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Eller kan vara på väg att föda???
        När min platyhona skulle smälla av 50 inräknade yngel trodde jag faktiskt hon var på väg att göra "belly-up" - stod på huvudet hela tiden. Hon återfann sina rätta inriktning först efter födseln.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • mapeth
          • January 2004
          • 3

          #5
          Vattenvärdet är OK, kollade senast igår. Enligt zoobutiken kanske lite för rent, men inget "farligt". Föda? Ja, återstår väl att se - fast hon har ingen silvermollykompis - kan hon ha blivit befruktad av andra arter i så fall??
          Nilla

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            I stort sett alla levandefödare har så kallad förrådsbefruktning...
            Den som spar hon har spermier kvar för kull på kull
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • mapeth
              • January 2004
              • 3

              #7
              Var nära att avliva henne, för det såg lite otäckt ut - hon verkade inte ha någon orienteringsförmåga alls. Men jag tänkte att jag avvaktar en dag till. Och vilken tur! Dagen efter började hon simma lite mer normalt igen, och nu är hon precis som vanligt. Skönt!
              Nilla

              Kommentar

              Arbetssätt...