Utstött biten kampfisk! Vad gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennieJohansson
    • August 2004
    • 2

    Utstött biten kampfisk! Vad gör jag?

    Jag har nyss satt i mina fiskar i ett nytt akvarium och redan har de övriga fiskarna (mussepiggplatyn, svärdbärare och guramisar)börjat tugga på kampfiskens fenor.

    Vad beror detta på? Kan det vara en sjukdom hos kampfisken? Vad kan jag göra för att förhindra detta beteende?

    Vore bra om jag kunde få svar så fort som möjligt.

    Mvh / Jennie
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Sånt händer! Kampfisken är inte sjuk. Det är inte alltid kampfisken gör skäl för sitt namn! Fenorna ÄR frestande för andra fiskar och depå grund av sina långa böljande fenor är de inte alltid så bra på att simma undan. Om du har ett annat akvarium så flytta över honom. Hans situation kommer troligtvis inte förbättras.

    Lycka till!!


    Kampfiskhanar har olika temperament. Jag har en jättelugn i ett kar och en ganska temperamentsfull i ett annat kar. Den lugna simmar tillsammans med dvärggurami och den "vilde" simmar med platy. Aldrig att någon av platyna har rört honom, de skulle aldrig våga men skulle jag däremot byta plats på kamphanarna så vet jag att den lugne skulle få "smisk" av platyna, som kan vara lite nafsiga av sig. Alltid svårt att veta. Kanske kan du få byta in honom mot nån annan fisk i din fiskaffär?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    Arbetssätt...