Jättestort öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicko
    • June 2004
    • 63

    Jättestort öga

    Någon som hört talas om en sjukdom när ena ögat blir jättestort och ser ut att ploppa ut? Är den farlig? Finns det medicin?
    600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
    240/Malawi
    110/Diskus, Kulfisk, m.m
    60/Malawiyngel
    63/ 2 gäddciklider
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    #2
    Min ena molly fick ett stort öga. Men jag lät honom vara för han åt och simmade. Nu några veckor efter är ögat som vanligt igen. Jag vet att just vid det tillfället hade jag rört om ganska mycket i akvariet och jag tror att det berodde på stress. Låt fisken vara och avvakta så länge den verkar pigg och äter.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

    Kommentar

    • sleepy
      • March 2004
      • 267

      #3
      min eldbuk fick samma sak... men han förlorade ögat... kanske de va någon firre som bet av det vem vet... du borde nog medicinera tycker jag jallefall...
      ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

      Kommentar

      • monostump
        • April 2003
        • 34

        #4
        I mitt lilla sällskapsakvarium hade jag ett gäng Tigerbarber bland annat. Ingen bubblande luft i detta utan bara cirkulation från pumpen.
        Vet även att man slarvat med nytt vatten och liknande. Då har ett fåtal fått större ögon, precis som om dom ska poppa ut. Jag har då tillfört extra syresten som bubblar på för fulla muggar i baljan. Detta har hjälpt och ögonen har gått tillbaks igen. Kan ju dock vara annat med...........

        P Leafvalley
        Monostump
        fd. leg. kabeltattare

        Kommentar

        • Diefenbaker
          • January 2003
          • 25

          #5
          Det skulle väl kunna vara Glosögon? Det orsakas i så fall av parasiter.

          Kommentar

          • koja
            • September 2004
            • 6

            #6
            hej Nicko.. Har samma problem med min påfågelciklid oskar
            men nu har det gått ett tag. provat med salt men icke.
            Hon ligger nu bara, inte äter något på ca 5 dar.
            kan ställa sig upp ibland
            Tumör i huvudet ?? Mvh anders

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              jag har läst om att det kan komma in lösta gaser i samband med vattenbyte in i fiskarna, vilka sedan ska "poppa" ut ögonen, vet ej om det stämmer. men det verkar ju rimligt
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              Arbetssätt...