När vågar man flytta från "smittakvarium"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    När vågar man flytta från "smittakvarium"

    Just när jag ska till att flytta över några fiskar till mitt nystartade 190liters så går tre Platys och får svamp(?) eller ngn annan infektion (vita fläckar runt huvud och gälar). De är jättepigga, äter fint, verkar inte klia sig och inte magra. Behandlar sedan i måndags och nu är den stora frågan: När vågar jag flytta över t ex några tetror, som inte alls ser angripna ut, och som ju också fått fyra dagars behandling? Ska jag vänta veckovis innan jag flyttar dem, eller borde det vara riskfritt efter behandlingens föreskrivna fyra dygn? Eller blir de för stressade av att byta akvarium (trots noggrann koppning) så nära en behandling att de riskerar att få någon annan sjukdom?
    Jätteglad för alla svar!
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om du har en smittosam sjukdom i din karantän så måste du betrakta alla fiskar såsom smittade och handla därefter. Det är det enda säkra sättet...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • EvaF
      • January 2004
      • 41

      #3
      Jo, det är ju så jag tänker. Men kan jag betrakta de fiskar som ser friska ut som "osmittade" efter genomgången behandling, även om de som har de vita utslagen fortfarande har dem kvar? Jag flyttar förstås ingen som ser sjuk ut.
      190 l sällskap
      6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Skulle nog inte flytta någon innan allt är borta.
        Vad är det för sjukdom?

        /Andreas
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        Arbetssätt...