Kliande Platys, salt och Aspidoras...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoRo
    • August 2004
    • 5

    Kliande Platys, salt och Aspidoras...

    Hej!

    Har ett ganska nystartat kar med nio Platys, fyra Aspidoras sp. goias och en söt liten Ancistrus.

    De senaste dagarna har jag sett att några av Platysarna simmar och "kliar" sig mot bladen på växterna. Det är långt ifrån hela tiden, utan lite då och då...

    Var i zooaffären idag och passade på att fråga om detta.
    Rådet jag fick var att sätta till lite Ektozon i vattnet.

    Enligt killen i zooaffären så borde inte "normal" dos (1 lätt rågad tesked (ca 5-6g) per 50 liter vatten) vara skadligt för mina Aspidoras. (Han hade ingen erfarenhet av Aspidoras, men av Corydoras som grejade detta utan problem enligt honom...)

    Eftersom viss osäkerhet verkar råda, så tänkte jag att det är bäst att kolla här om någon har personlig erfarenhet av detta?

    Enligt artbeskrivningen här på Zoopet "är Aspidoras känsliga för salt i vattnet". Vad innebär "känsliga"?

    Jag vill ju inte at mina Aspidoras ska må mindre bra eller t.o.m. förpassas till fiskhimlen ...

    (Har använt Nitrivec när jag startat upp karet och testat för nitrit med Sera's test ca var tredje dag de första veckorna utan några konstigheter. Några dagar efter de första fiskarna kom i karet så var det liiite mörkare gult än vanligt, men fortfarande mest likt första färgprovet i testet (=bästa värdet). Inget konstigt alls på testen jag gjorde idag. Har bytt ca 30% vatten en gång per vecka.)

    Som den nybörjare jag är, så tar jag tacksamt emot alla åsikter, tips och idéer!


    Mvh Robban
  • RoRo
    • August 2004
    • 5

    #2
    Ingen som har någon erfarenhet av hur "känsliga" Aspidoras är för salt?

    (Ursäkta att jag bumpar tråden, men vill gärna ha tag på någon med erfarenhet av detta så jag kan undvika att skapa obehag för mina Aspidoras i onödan...)

    fisk är ingen kul fisk...

    Mvh Robban

    Kommentar

    Arbetssätt...