Sterazin eller Protozin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    #46
    Nu är det 4 dagar sedan jag avslutade behandlingen med Furanol. Det hjälpte INTE. Läget är nu så att Silvermolly honans prick på fenan vid gälen har blivit en boll. Den är större och rundare. Hon håller in fenan mot kroppen och har den hopfälld. Svärdbärarhonans prick har kommit tillbaka men är bara en liten prick. Hanarnas hud är densamma som innan. Blackmolly honans prick har försvunnet.
    Det nyaste är att min guldgurami hanes fena som löper längs underdelen är vit i kanten och har börjat fransa sig. Har oxå upptäckt att min pleco har synålsstota hål i ryggfenan. Vissa av fiskarna får delad stjärtfena som varar en dag och sen är läkt?! Ska jag pröva ett medel som behandlar röta? Waterlifes Myxazin?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #47
      Prova alla mediciner du har på en gång, så kanske du kan börja om i nästa vecka. Att forsätta med medicinering efter medicinering kommer bara att förlänga lidandet.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #48
        Du menar att medicin på medicin dödar mina fiskar? Det är bättre att avliva dom direkt då? Nu är det så att jag behandlar bara de fiskar som visar symphom, i ett 15 L. Jag vill ju få dom friska. Det jag är mest rädd för är att det ska sprida sig till de andra fiskarna. De behandlade fiskarna verkar inte ha besvär av medicineringen. Mer då av de prickar som jag beskrivit.
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #49
          Medicinen i sig försvagar dina fiskar. Om då det är fel medicin så har du försvagade fiskar som fortfarande är sjuka. Vad tror du kan hända då? Jo, det blir värre givetvis. Redan tidigt i denna tråden fanns det folk som sa åt dig att INTE medicinera om du inte var helt säker på vad som var problemet. Jag själv sade åt dig att inte medicinera överhuvudtaget.

          Hur många kurer har du gett dom? Av hur många olika mediciner?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Mollymamman
            • July 2004
            • 198

            #50
            Alla fiskar har inte fått samma medicin och på samma gång. Alla fick Sterazin i förebyggande syfte för att min svärdbärarhane dog av någor vitt ludigt som frätte upp hela sidan av huvudet. När vissa av fiskarna visade vita prickar fick dom Protozin i ett separat akvarium(Silvermollyhona, svärdbärarehona,blackmollyhona). När jag frågade vidare här på forumet så blev jag rådd att pröva salt och det gjorde jag och prickarna försvann inte. Sedna prövade jag Furanol och det var bara på de fiskar som då visade symptom (silvermollyhona, blackmollyHANE och dalmatinerhane).
            Alltså är det bara silvermollyhonan som fått alla behandlingarna och det är hon som visar mest tecken på problem fortfarande. Det har dessutom gått några veckor mellan behandlingarna.
            250L
            Mollyyngel Svärdbäraryngel
            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #51
              Alltså är det bara silvermollyhonan som fått alla behandlingarna och det är hon som visar mest tecken på problem fortfarande.
              Samband?
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Mollymamman
                • July 2004
                • 198

                #52
                Den här bollen av vitt på fenan är något som jag inte vet vad det är och medicinerna har uppenbarligen inte hjälpt.
                Och, det kan vara så att medicinerna har gjort henne svagare och därför har pricken blivit större.
                Så då är ditt råd till mig att avliva henne?
                Men om man nu gillar sina fiskar och är fästa vid dem så är det inte bara att avliva. Även om hon bara kostade 29:- så köpte jag henne för jag ville ha henne.
                Vad gäller det senaste som jag upptäckte med min guldguramihane så är han så pass ny så han har inte fått någon behandling alls. Men honom ska jag avvakta med så där behöver du inte oroa dig för att jag ska medicinera.
                250L
                Mollyyngel Svärdbäraryngel
                2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                Kommentar

                • roccster
                  • August 2004
                  • 94

                  #53
                  Du säger att du har PH 8,5 i karet. Mollys ska väl inte ha över 8?

                  Jag vet inte om detta kan vara en av orsakerna men fel PH blir man ju varnad för titt som tätt.

                  / Richard

                  Kommentar

                  • Mollymamman
                    • July 2004
                    • 198

                    #54
                    Tja, jag har haft 8,5 i PH sen jag startade akvarium för snart 2 år sedan och det har aldrig varit några problem innan. Men det är klart, det kan vara en orsak... Mitt problem är iallafall att jag hemskt gärna vill att silvermollyhonan ska bli av med sin boll.
                    250L
                    Mollyyngel Svärdbäraryngel
                    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #55
                      pH 8.5 är perfekt för mollys. Det är absolut definitivt helt spikgaranterat dödssäkert inte där problemet ligger.

                      1) Det går inte att få en bild på fiskarna?

                      2) Har du provat saltbehandling än? Dvs att låta fisken gå i vatten med tillsatt 2-3 rågade matskedar bordssalt per 10 liter vatten? Det kommer inte att genera dina molly alls (de kan leva i havsvatten!).

                      3) Läste du http://www.flippersandfins.net/flexibacter.htm ? Ser dina fiskar ut som fiskarna på bilderna? Tittade du på bilderna på Pandoras aquarium?

                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Mollymamman
                        • July 2004
                        • 198

                        #56
                        Om jag var du, och det är jag ju inte, skulle jag
                        1) Göra flera stora vattenbyten, där jag tillsatte två rågade matskedar salt per tio liter vatten. Det är tillräckligt för att stoppa spridning av Flexibacter ("columnaris"), den vanligaste av hudsjukdoms-bakterierna. Ta bort alla växter du är rädd om, för saltet kommer att döda dem.
                        2) Nästa steg är att bekämpa med antibiotika som slår mot gramnegativa bakterier. Tyvärr slår sån antibiotika också ut dina filterbakterier, så överväg att behandla fiskarna i ett separat akvarium.

                        Jag gjorde som du sa. Den fisksjukdom som jag kunde hitta på Pandoras Aquarium som mest liknade den silvermollyhonans var den som hette Cotton Fin Fungus.
                        Jag prövade med salt sen Furanol. Men hjälpte föga.
                        Jag är bara så rädd att det ska sprida sig. Annars antar jag att jag kan offra henne om det skulle bli värre.
                        250L
                        Mollyyngel Svärdbäraryngel
                        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                        Kommentar

                        • Haleli
                          • August 2003
                          • 413

                          #57
                          Hej !

                          Efter dessa behandlingar torde det gå att utesluta det mesta utom möjligen virus. Lymphocystis ?
                          MVH
                          Lisa

                          Kommentar

                          • Mollymamman
                            • July 2004
                            • 198

                            #58
                            Tänkte bara berätta att alla sjukdomssyptom är nu borta. Den besvärliga vita pricken på silvermolly honan är borta. Jag har sett hur den har krympt lite varje dag. Alla fiskarna är pigga och jag har släppt ner 4 silvermollyyngel som verkar trivas utomordentligt. Allting frid och fröjd. Tack för alla svar och synpunkter. Man lär sig något varje dag!
                            250L
                            Mollyyngel Svärdbäraryngel
                            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...