Sterazin eller Protozin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Sterazin eller Protozin?

    Har lagt märke till att några av mina fiskar simmar mot rötter och liksom hoppar. Som om dom kliade sig. Jag kan inte se något på dem. Ska jag avvakta eller ska jag behandla? Protozin eller Sterazin? Hudparasiter kan man väl inte se?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Använd aldrig mediciner, de förstör mer än vad dom hjälper.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Vad ska man göra då????????

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #4
        Tja, jag har medicinerat förr och det har gått bra... Men om det nu är parasiter kommer väl fiskarna att dö om jag inte sätter in medicin. Jag vill bara veta om jag ska vänta eller jag ska rädda dem nu innan det kanske är försent...?
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #5
          Hej Mollymamman !

          Det var inte så länge sedan du hade problem med kliande fisk,(12/8)
          och behandlade med Sterazin.Det kan ju vara så att problemet är detsamma-men att Sterazin kanske inte var rätt medicin.Behöver få veta lite mer;
          Hur ofta gör du delvattenbyten ? Använder du några tillsatser i ditt vatten ? Har du mätt nitrit? om inte,fråga din zoohandlare om han kan hjälpa dig med det. pH ? Hur länge har akvariet varit igång med fiskar i ?
          Medicineringar kan ibland ställa till stora problem med filterbakterierna, och då hamnar du bara i en ond cirkel.
          MVH
          Lisa

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hej

            Sterazin är mot parasiter man inte ser (läs ex gäl).Protozin är för parasiter man ser ex vitapricken och samets sjuka.Det där med att dom förstör filterbakterierna stämmer inte.Iaf inte på waterlife´s produkter.Har kört både med Sterazin och protozin utan nitrit problem.I ditt fall så skulle jag prova med sterazin...Det där med att dom förstör mer än dom hjälper håller jag inte med om.Fiskarna kan ju tex dö av vitapricken och det går ganska fort på kuppen.
            Fredrik

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Vitapricken är den enda sjukdom som är värt att medicinera. Detta för att den är lätt att diagnosticera och för att det finns en säker metod.

              Vad får dig att tro att det finns en medicin som tar alla yttre men inga inre parasiter? Vad får dig att tro att det finns en medicin som tar alla inre men inga yttre parasiter?

              Om du gör rätt från början så blir dina fiskar inte sjuka. Att medicinera tar bara bort sjukdommen tillfälligt, om du inte ändrat i fiskarnas levnadsförutsättningar kommer sjukdommen troligtvis tillbaka. Skulle fiskarna dö utan behandling så har du åtminstonde sparat pengarna på mediciner och kan köpa ny fisk. Se det som en läroperiod, försök att reda ut varför du har problem med dina fiskar inte hur du skall bota dom, för det lyckas sällan.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Hej fredrikakesson !

                Sterazin är redan prövat, verkar ju ej ha varit verksamt.
                Att hoppa från preparat till preparat utan att ha en diagnos ställer ofta till med problem. Vita prick är det nog inte frågan om, enär mollymamman inte säger sig kunna se något på sina fiskar.
                Sedan kretsar inte all parasitbekämpning runt Sterazin och Protozin.
                Det finns både modernare och säkrare behandlingsmetoder inom fiskmedicinen som avlägsnar gäl o hudparasiter.(Ditt exempel),eller Costia om det gäller det.Jag tycker bara att man skall utesluta andra orsaker först till klådan.Det kan ju faktiskt vara vattnet !
                MVH
                Lisa

                Kommentar

                • Mollymamman
                  • July 2004
                  • 198

                  #9
                  Hej!
                  PH är 8,5. Nitrit finns inget mätbart. Jag byter 25% varje vecka och har i Aqua Safe och Nitrivec. Jag har inte i salt alls kan man säga så fiskarna är vana att vara utan (kanske det som är felet). Jag har haft vita prick så det vet jag hur det ser ut. Har aldrig haft parasiter men min svärdbärarhane dog efter att han blivit angripen av någor som frätte upp ena sidan av gälen. Honom tog jag upp meddetsamma jag såg det och hade i Sterazin i förebyggande syfte. Dom andra fiskarna har inget på sig dom bara verkar klia sig. Förutom mina black molly yngel som har silvrig buk. Men jag tror inte det har med parasiter att göra längre. Men dom kliar sig dock. Kan det vara saltet?
                  Fiskarna har varit i mitt nystartade 250 liters i 3 veckor drygt. Det stod igång utan fisk i 10 dagar. Innan dess var dom i ett 60 liters som varit igång 1 1/2 år.
                  250L
                  Mollyyngel Svärdbäraryngel
                  2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                  Kommentar

                  • Haleli
                    • August 2003
                    • 413

                    #10
                    Hej Mollymamman !

                    Du skriver nystartat akvarium sedan drygt tre veckor.
                    Hur betedde sig dina fiskar i förra akvariet,kliade dom sig där också ?
                    Har du kommunalt vatten eller egen brunn ?
                    För säkerhets skull,vad har du använt för nitrit-test ?
                    MVH
                    Lisa

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Tropfrog: Att man gör allt "rätt" betyder inte att fiskarna inte kan bli sjuka och därmed att blir fiskarna sjuka har man gjort fel.
                      Men självklart ska man inte bara pytsa i någon medicin på måfå.
                      Det första jag funderar på är nog vattnet som Haleli varit inne på.
                      Tycker att det är självklart att man ska försöka klara fiskarna man har.
                      Sen kan ju doseringsanvisningarna på flaskan och på svenska papperet vara helt olika har jag sett på tex Waterlifes mediciner. Kanske därför det inte tar ibland?
                      Kör själv med deras produkter och tycker dom brukar funka bra, men inte alltid.

                      Mvh Erik
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Firres
                        • July 2004
                        • 137

                        #12
                        Vad är den rätta doseringen på Waterlife´s Protozin och Sterazin? Det står att man bara ska dosera hälften om man har botior, på vad sätt är de känsliga för Protozin?

                        Kommentar

                        • Mollymamman
                          • July 2004
                          • 198

                          #13
                          Vi har kommunalt vatten. Nja, fiskarna kliade inte sig så som dom gör nu när dom var i det förra, men där går yngel nu och dom kliar sig oxå. När jag släppte i fisken i det nystartade så trivdes dom för 2 par lekte meddetsamma och en ynglade av sig dagen efter nedsläppet. Jag använder Sera No2 test.
                          250L
                          Mollyyngel Svärdbäraryngel
                          2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Tropfrog: Att man gör allt "rätt" betyder inte att fiskarna inte kan bli sjuka och därmed att blir fiskarna sjuka har man gjort fel.
                            Jag har inte haft en sjukdom förutom vitaprick på 10 år, kanske jag har haft tur. Alla mina erfarenheter av att försöka bota andra sjukdommar är misslyckade. Medicinerna kostar oftast mycket mer än fiskarna man försöker rädda.

                            Alla fisksjukdommar är miljörelaterade, är miljön i karet i ordning så lär fiskarna inte bli sjuka.

                            Dock så tror jag inte heller att det rör sig om en sjukdom.

                            Mollymamman: Vad hade du för filter i ditt lilla gamla kar och vad har du för filter nu.

                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

                              #15
                              ehh öhh.Du Tropfrog ta inte illa upp men jag tycker att du har fel.Man kan ju tex som jag få med sig fripassagerare från zooaffären....
                              Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...