TBC? Och sedan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    TBC? Och sedan?

    Har ikväll tvingats avliva min kvarvarande slamkrypare, som efter en period av "apati" bleknat, fått balansproblem (började ikväll) och stora vita hudlesioner. Liknande symptom har drabbat ett par humlafiskar under den senaste tiden, på dessa har dessutom ryggraden krökts i sidled under loppet av ett par dagar (övriga humlafiskar ser friska ut och beter sig som vanligt). Jag gissar att det rör sig om fisktuberkulos.
    Om så är fallet, vad ska jag göra med akvariet innan jag kan skaffa nya slamkrypare? Tanken på att riva och sterilisera hela inredningen känns inte så lockande eftersom "systemet" fungerar bra med frisk mangrove, lekande humlafiskar osv. Skulle det räcka med att låta akvariet gå utan fisk ett tag, eller kan även ryggradslösa djur (hundra liter fin sand med massor av sandsnäckor...) härbärgera mycobakter? Råd och synpunkter mottages tacksamt!
    Mvh Cecilia
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej cecilia !

    Vid konstaterad fisktuberkulos,(Mycobakterier),rekommenderas att alla misstänkta fiskar avlivas. Se till att optimera livsmiljön(vatten,foder,temp,mm.), för de som ännu ej insjuknat.
    Mycobakterier är nära nog omöjliga att helt skydda sig ifrån, men det brukar inte leda till sjukdomsutbrott utan att någon annan orsak har försvagat fiskarna.Till synes friska fiskar kan ha granulom under hela sitt liv utan att bakterien frisläpps.Död smittad fisk som blivit uppäten kan starta ett mycket aggressivt tuberkulosutbrott.Döda sandsnäckor ? 100 L. fin sand låter svårt att hålla rent ?
    Håll noga uppsikt på de fiskar du behåller, och optimera deras vattenkvalité. Om inget nytt sjukdomsfall inträffar på 5-6 veckor,då skulle jag möjligen våga köpa en ny slamkrypare.
    Lycka Till !


    Lisa

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Hej Haleli och tack för svaret! Det låter som om du är tveksam till min "diagnos" och jag har själv funderat mycket över om den är riktig. De två slamkrypare jag hade insjuknade båda i maj med vad jag tolkade som symptom på tarmflagellater. Jag behandlade dem med flagylpreparerat foder och Bactopurbad (just in case...). Den som nu har dött tillfrisknade av behandlingen medan den andra dog.
      Planen är nu som följer: Jag håller på att decimera antalet snäckor "för hand". Funderar på att helt undvika vildfångat levande foder till humlafiskarna så att inget skräp kommer in den vägen. Och hoppas!
      Mvh Cecilia

      Kommentar

      Arbetssätt...