Karplöss

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Karplöss

    Karplöss första gången för mej - allt händer en första gång...
    Det är tydligen inte bara hydror man får in med levande foder.
    Nå dessa killis har i stort sett enbart fått levande foder från en damm i jönköping - och rikligt också - så leker gör dom...

    Men idag såg jag en hanne med två bruna fläckar han inte borde ha.
    Karplöss - tänkte jag... Och försökte få tag på honom... plötsligt insåg jag att båda hannarna inte hade någon brun fläck kvar... Kanske var det bara torv kvar från lekdyken (önsketänkande)... Sedan fick jag syn på den största karplusen (4 mm) som simmade fritt och efter mycket sökande även den mindre (2,5 mm). Så båda är numera infångade.

    Vad göra nu - avvakta? Enligt Schuberts bok om fisksjukdomar så klarar sej inhemska karplöss sej inte ssk länge i akvarierna. Akvariet ifråga är behandlat med flubenol mot hydrorna men det är väl knappast verksamt mot karplössen (det är väl i alla fall nu visat).

    Någon som vet mer?
    Killies is a lifetime passion
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Karplöss är bra simmare och kan på så vis flytta sig till andra fiskar. Sera cyprinopur motverkar effektivt karplöss.

    Karplöss är parasitära kräftdjur som är flera millimeter stora. Karplöss uppehåller sig på fiskarnas hud där de kan synas. Det blir rödaktiga ställen på huden där lössen angripit. Dessa ställen inflammeras lätt.
    Taget ifrån denna sajt:
    http://hem.passagen.se/webstyle/akvarium/fisksjukdomar.htm


    Finns även att läsa om karplöss här...
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212


    Ännu en sajt med fisksjukdomar:
    http://www.fishpalace.org/Disease.html#Argulus

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vad jag vet så lever Karplöss så länge det finns mat.
      De förökar sig bäst i varmare vatten.
      Är du säker på att det är Karplus de brukar vara mer färglösa.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Kramfors - helt säker på att det är karplöss efter jmf bl a med Tricellas 3:e länk. Och nu får i alla fall de två infångade karplössen ingen mer mat...

        Tricella - tack för länkar - uppgifterna stämmer väl med Schubert.
        Och - vilket är viktigast för mej just nu - ingen uppgift på att de fortplantar sej i akvariet.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          En liten försynt undran, har du hittat någon uppgift/orsak om varför skulle de inte de fortplantar sig i akvariet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Nej - ingen uppgift - mer än att det inte är nämnt något om fortsatt fortplantning i Schubert och att jag aldrig läst något om detta annorstädes (i alla fall som jag kommer ihåg).
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Fish Lice (Argulus)

              Symptoms
              Fish scratching sometimes small red lesions can be seen where the parasite has been feeding. The Parasite itself isn't always easy to see despite the fact that it can be up to 1 cm in diam. It is very flattened in shape and could look like a slightly dislodged scale.

              Treatment
              Because they a Crustaceans they are very susceptible to a number of remedies and there are lots of proprietary cures on the market. If the infestation is very light then physical removal may be preferable to using chemicals.

              Prognosis
              The fish almost always makes a full recovery without any side effects. Occasionally abscesses may result in where the mouth parts of the Argulus punctured the fishes body.

              <b>Comments
              Rapid treatment really pays off with this condition before the parasite gets a chance to breed.</b>
              Från denna sajt:
              http://www.fishtanksandponds.com/health/parasites.htm

              Med de avslutande orden under "comments" så ser det dock ut som om de kan föröka sig...

              Vad jag har sett på nätet om karplöss är att den verkar ha en livscykel på 40-100 dagar.

              Lite mer att läsa...
              http://www-umea.slu.se/fisk/sve/fragor/2Fu5.htm

              Hoppas att det går bra och att det löser sig så att du får bort de där lössen...verkar inte vara speciellt trevligt. Det är dock ovanligt i akvarium vad jag förstått och de kan endast medföras från något "levande foder".

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Det är alltid en risk att ta något från okänt vatten även om det inte finns fiskar där.
                Tex Grodor och Paddor kan vara bärare av Karplöss och Iglar.
                Jag har för mig att det ska finnas någon Ciklid som äter Karplöss och andra parasiter.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag har också letat vidare och det här låter inte bra:

                  The life cycle of Argulus
                  As with most fish parasites, they have a high reproductive potential. Mating takes place on the fish, after which the female swims away and lays eggs on plants and other submerged objects. When the eggs hatch the juvenile passes through several metamorphic changes as it develops into an adult. Around 4 days after hatching, the newly-hatched juvenile actively seeks a host and continues its development on the fish. The whole cycle takes between 30 – 100 days depending on temperature. The eggs can over-winter and hatch in spring as water temperatures increase. Adults can survive without a host for several days. Any treatment plan has to take account of emerging juveniles and therefore prevailing temperatures.
                  från http://www.fishdoc.co.uk/disease/argulus.htm

                  <b>Så finns det någon med egna erfarenheter av karplöss - eller någon som vet mer om fiskparasiter.</b>

                  Schubert föreslog Lindan (insektsgift - max 15 min) men det låter inte alls attraktivt.

                  I Tricellas första (länk se ovan) föreslås Sera cyprinopur som medicin.
                  Det positiva där är att Sera endast tycks saluföra den till de som har trädgårdsdammar - alltså inte för sötvattensakvarier...

                  Och det låter ju däremot bättre när man läser mellan raderna så att säga...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det finns ett insektmedel som används i dammar som heter Dimilin tror jag.
                    Kaliumpermanganat är ett annat medel.
                    Varför Sera inte skriver cyprinopur som medel i akvarier kan väl vara att det inte är vanligt med Karplöss där.

                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Eller att de inhemska karplössen (som Schubert påstår) dukar under i värmen (vilket jag hoppas på). Även om det tog många års matande med levande foder innan jag fick syn på dem hemma så betyder det inte att de skulle vara en sällsynt händelse. Det finns nog fortfarande många gamla akvarister som fortfarande tror på så mycket levande foder och så ofta det går...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Haleli
                        • August 2003
                        • 413

                        #12
                        Hej erikthur !

                        Karplöss bekämpas med Gambusia-arter och Guppy i kommersiella odlingsdammar, enligt Fish Medicine, Stoskopf-Saunders.
                        Har haft otyget vid enstaka tillfällen under åren,men har aldrig märkt att de skulle ha förökat sig i akvarium.
                        MVH
                        Lisa

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Har fått in karplöss vid ett tillfälle, avlägsnade två stycken mekaniskt, och såg aldrig till några igen efter det.

                          Mitt förslag på behandling: Håll koll så inte fler kryper omkring på dina fiskar & plocka bort dem så snart de dyker upp.

                          Skulle det misslyckas är de känsliga för samma mediciner som tar ankarmask (Lernaea).
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Tack för lugnande svar.

                            Jag har suttit och studerat karplössen som jag har i en burk vid datorn och jag kan säga detta att det rör sig om förvånansvärt snabbsimmande djur för att tillbringa en stor del av tiden fastsutten och sugandes blod av en fisk.

                            Men det är klart det gäller ju att simma ikapp en fisk och suga tag innan den själv blir en del av fiskmaten...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Jag vågade mej tillbaka till foderdammen idag - vad gör man inte när man har lekande killis på gång - och drog 20 drag med stora håven. Det var lätt att se att jag hade minst 2 karplöss med mej hem denna gången. Så nu dubbelsilar jag fångsten. först 1 mm maskor - och det som fastnar där granskas eftersom det ibland finns enstaka vita mygglarver med i fångsten - och resten via den täta "tesilen" för fiskmatning. Det finns väl en liten risk att en mycket liten karplus skulle ta sej genom men den får man väl ta...
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...