Håller min guppyhane på att drabbas av fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brylepudding
    • August 2004
    • 38

    #16
    *ler* Jo, det blir säkert det till slut. Det o kattmöbler *ler*

    Jo, jag såg att plecon blir stor så det skulle aldrig falla mig in att ha kvar den i 54l hela tiden. Däremot så får den vara kvar i en månad till så att det hinner bildas lite alger i det nya för den verkar väldigt fredlig. Förhoppningsvis räcker väl det akvariet ett tag, jag har två begagnade så det är ganska svårt att hitta stora billigt, har inte råd att köpa nya.
    De sa att jag kan ha ung 50 guppysar i mitt 54l men tyckte det lät mycket. Hade tänkt köpa så att det blir 10-20, troligtvis 10-15 då de kommer att få yngel.

    Neonerna är ganska små men de andra två sorterna härjar mkt. De som är i nu får jag hoppas överlever men de två tjockaste guppyhonorna jag har satte jag i ett sk guppyhotell idag så vi får väl se. Men det är ju så svårt att veta när de kommer att föda. Den ena har jag haft hela tiden o jag tror inte att det är hennes yngel men man vet ju aldrig.
    De övriga tre honorna är inte så jättetjocka än.
    3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

    54l
    7 guppy + yngel
    1 plecostomus
    2 ancistrus
    1 kuhlii

    130l
    8 leoparddanio
    20 neontetra
    2 mosaikgurami
    4 praktbotia

    Kommentar

    • brylepudding
      • August 2004
      • 38

      #17
      Ok... Fast mina verkar ganska fredliga än så länge. Är inte så stora.

      Vi hade utblåset ung 1,5-2 sm nedanför ytan tidigare men det funkar inte längre.
      3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

      54l
      7 guppy + yngel
      1 plecostomus
      2 ancistrus
      1 kuhlii

      130l
      8 leoparddanio
      20 neontetra
      2 mosaikgurami
      4 praktbotia

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #18
        Ja "kattmöbler" ska det bli här också då det flyttar in två kattgossar hos oss i oktober.

        50 guppy i ett 54-liters, hm jo det lär det ändå blir om du har några honor och hanar, de kallas inte miljonfisk för intet.
        Köp inte så många på en gång utan låt dem föröka sig själva + köp till något par då och då för att få in nytt blod i gänget.

        Jag har sorterat mig halvt fördärvad när det gäller guppyyngel. Mina vuxna guppy äter inte sin avkomma så de blir många. Köpte Flajbackar på IKEA och flyttade ynglen så fort det gick att könssortera dem. Lättare att mata ofta och hålla rent så de växer kvickt och blir säljbara.
        Alltid roligt med uppstart av ett nytt kar så roa dig kungligt. ;O)
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • brylepudding
          • August 2004
          • 38

          #19
          Mysigt, jag älskar katter, de är mitt allt.

          Jo, det var det jag menade, att det blir nog många nog ändå...
          Vad är flajbackar? Hur fort kan man egentligen se skillnad på könen? Hanarna är ju färggladare har grannare bakfenor men det syns väl inte när de är små? Hur gör man om man vill sälja dem sen? Tar man bara kontakt med en återförsäljare o berättar hur det ligger till? Brukar det vara lätt? Eller menade du över internet?
          3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

          54l
          7 guppy + yngel
          1 plecostomus
          2 ancistrus
          1 kuhlii

          130l
          8 leoparddanio
          20 neontetra
          2 mosaikgurami
          4 praktbotia

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #20
            Flajbackar är plastboxar på ca 20 liter. Jag satte i en liten 25W doppvärmare i varje och hade syrestenar kopplade till en luftpump. Lite flytväxter på ytan var allt, inget grus eller så. Smidigt att hålla rent med täta vattenbyten och suga upp skräp från bottnen.

            När guppyynglen är 3-4 veckor gamla går det att se skillnad för då börjar hanarna utveckla sitt gonopodium. Titta på dina hanar och dina honor så ser du vad jag menar. Honorna har en vanlig bukfena medan hanarna har en "snopp". Hanarna får också färg tidigt på sin ryggfena medan de flesta honor har genomskinliga sådana.

            Det är inte alla zoobutiker som tar emot ungfisk. Du får ringa runt och höra dig för. Jag har två butiker som jag lämnar ungfisk till växelvis. Zoobutiker är inte intresserade av att föda upp småyngel så det gäller att få upp ynglen till direkt säljbar butiksstorlek annars tar de inte emot dem alls. Så guppyhanarna ska ha färgat ut ordentligt och honorna ska vara så gott som fullvuxna.
            Jag byter in mina ungfiskar mot annan fisk jag vill ha, foder, filtermaterial, tillgodokvitto att handla för i butiken etc. Jag får aldrig kontanter för dem och vill inte ha det heller. Det är viktigare att kunna bli av med fisköverskottet och gärna få karen att vara självgående med foder etc. Över internet säljer jag bara växtöverskottet. Fisk får man inte skicka hur som helst.

            Just nu hoppas jag att min säljklara ancistuskull ska bli ett kattklöstorn och lite till denna vecka. ;O)
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...