bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    • May 2002
    • 47

    bukvattensot?

    en av mina saluosis har troligen fått bukvattensot.. han har haft besvären i ca 5 dar, han äter inte (tar in maten i munnen och spottar ut den sen), han "hostar" (rycker till med munnen och huvudet ibland) och så har han tunn, halvt genomskinlig (lite vit) avföring... när jag var på fiskaffärn å frågade efter medicin till bukvattensot gav dom mig nåt som man inte ska ha till det (märkte jag när jag kom hem och läste på ciklid.se, man vill ju inte stoppa nåt i akvariet som man inte ä helt säker på), så jag åkte tillbaka till affärn för att byta, han sa att fisken förmodligen inte hade bukvattensot utan nån annan inre sjukdom, och att det skulle hjälpa med denna medicin (Aqua Furan). menmen.. han sa dessutom att om man fått bukvattensot så är alla fiskar i akvariet smittade eftersom det smittar mycket snabbt (vilket det står motsatsen till på ciklid.se: "eftersom sjukdomen inte är speciellt smittsam så brukar det automatiskt rätta till sig på några dagar."). vad tycker ni att jag ska göra, låta fisken dö, behandla med emtrylvet, behandla med aqua furan eller nåt annat?

    tack på förhand // Simon

  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    #2
    ta ur fisken innan den dör! annars sprider det sig till dom andra om dom börjar äta på den
    tor tyvärr att det gått för långt redan . för att rädda honom
    men prova medicinera honom i ett separat kar då

    let's get wet
    let's get wet

    Kommentar

    • elof
      • May 2002
      • 47

      #3
      han går redan i ett separat kar.

      jaja. det blir ju endå billigare å köpa nya fiskar än medicin.
      ingen annan är (verkar) vara smittad

      // Simon

      Kommentar

      Arbetssätt...