Kan någon förklara vad för fel jag gör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snobben0326
    • November 2002
    • 166

    #16
    PatrikMalmo:
    Syrebrist och/eller överskott av CO2 brukar annars ge stressreaktioner, firrarna simmar omkring snabbt och "ryckigt", nästan som om de vore skrämda. Kanske kan avföra den förklaringen från agendan då
    Okej det har jag inte sett så då har du nog rätt.

    Möjligen kan ett enskilt vattenbyte när du hade död fisk i akvariet som du inte upptäckte ha gjort att ammonium omvandlades till ammoniak i och med att ph-värdet i kranvattnet är såpass högt. Fast med den växtmängden och tillsatsen av CO2 låter det inte sannolikt. Växer det bra i karet?
    Jo det gör det. Tycker jag i alla fall.

    Den första bilden är inte tagen då. men jag hade tagit bort så att det var så mycket växter kvar innan jag åkte.
    http://w1.456.telia.com/~u45614176/lillakaret3.JPG

    När jag kom hem 2 veckor senare såg det ut så här.
    http://w1.456.telia.com/~u45614176/PICT0032.JPG


    Har firrarna strukit med när du precis satt om mäsken, kanske det finns en koppling där till tillfälligt hög CO2-halt. Fisken verkar ju ändå ha dött i omgångar, om det vore tillfälliga saker som påverkat skulle ett gäng ha strukit med samtidigt
    .

    Det som jag mest tänker på som kan varit något är ju som du nämner att co2 kan gör så att ph och kh växlar och det kan ju inte vara speciellt bra för fiskarna.

    Återigen kanske en tillfällig grej, har du lagt märke till om firrarna försvann i samband med vattenbyte? Värt att kolla med vattenverket vad kranvattnet innehåller i vart fall, om du inte redan gjort det.
    Nej det har de inte gjort snarare i mellan vattenbytena.


    Nee, det här var en äkta luring. En lösning är kanske som du skriver att köra snäcklekare i stället, det är ju också himla rolig fisk!! Växter har dock en positiv effekt i nästan alla kar, så lite Vallisneria eller hornsärv hade jag stoppat i ändå. Mer växter åt fiskarna!! *skratt*

    Hoppas det ger sig, får säga pass på din fråga så länge. Lycka till!!
    Jag ser det som ett sätt i alla fall. I och med att vad jag ser så har jag inte i alla fall medvetet misskött fiskarna.
    Det är jobbigt att ha högt ph och kh. Och vilja ha fiskar som trivs i lågt ph..
    Lite växter vill man ju jämt ha!
    Mvh Linda
    Ingen är fullärd
    http://w1.456.telia.com/~u45614176/

    Kommentar

    • snobben0326
      • November 2002
      • 166

      #17
      Nate: Du får förlåta mig om jag har missförsått dig nu någonstans.

      Men om jag nu har hängt med så menar du att jag helt enkelt ska göra det så enkelt för mig som möjligt i och med storleken på akvariumet.

      Men jag tror att jag ska låta akvariumet stå tills hösten tomt och sen ska jag nog starta upp det med snäcklekare igen.


      Tack så mycket för alla svaren!
      Mvh Linda
      Ingen är fullärd
      http://w1.456.telia.com/~u45614176/

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #18
        Snobben och Nate:

        helt enig i att det är lättare att få balans i ett större akvarium. Orsakerna till detta tvistar de lärde om, men det är bara att konstatera att det är så. Mitt lilla kar i köket (50 liter) sköter jag så enkelt som möjligt också. Rätt mycket växter ( mestadels långsamtväxande arter: Bolbitis, javamossa, Anubias, en makroalg två stänglar Limnophila i mitten för kontrast och så Hygrorhyza i ytan) liten fiskuppsättning (1 par kampfiskar, 3 gobider, 2 amanoräkor och en ensam liten smycketetra). Kör med Eheims minsta innerfilter, långsam genomströmning och sällan rengjort... Byter ca 10 l vatten en gång i veckan och tillsätter då en skvätt TMG. Belysningen är svag. Funkar ändå finfint.

        Mm, tillväxten verkar det inte vara något att klaga på i det karet!! *ler* CO2 och mycket växter kan ha kraftig effekt på ph under dygnet, men borde inte påverka kh. Såg inte ut som om du hade några växter som drar bikarbonat ur vattnet heller. Möjligen kan andra reaktioner i karet sänka kh, men det är en luring det med.

        Kan inte heller se att du misskött fiskarna på något vis, att de har försvunnit mellan vattenbytena låter också mysko. Den enda variabeln jag kan komma på ytterligare är ålder.

        Håller med om att små kar oftast funkar bäst enligt så enkla principer som möjligt, så kör du snäcklekare med regelbundan vattenbyten till hösten. Blir ett roligt kar att kika på när mörkret faller.

        Kommentar

        • snobben0326
          • November 2002
          • 166

          #19
          Patrikmalmo:
          helt enig i att det är lättare att få balans i ett större akvarium. Orsakerna till detta tvistar de lärde om, men det är bara att konstatera att det är så. Mitt lilla kar i köket (50 liter) sköter jag så enkelt som möjligt också.
          Jag kan helt enkelt bara hålla med er med. Jag ska nog göra som er. arbeta efter de möjligheter som mitt vatten ger mig.


          Mm, tillväxten verkar det inte vara något att klaga på i det karet!! *ler* CO2 och mycket växter kan ha kraftig effekt på ph under dygnet, men borde inte påverka kh. Såg inte ut som om du hade några växter som drar bikarbonat ur vattnet heller. Möjligen kan andra reaktioner i karet sänka kh, men det är en luring det med.
          Det är ju kul att höra att det i alla fall var något som funkade i det akvariumet. Trots att jag nu har slängt alla växterna och allt i det akvariumet.

          Kan inte heller se att du misskött fiskarna på något vis, att de har försvunnit mellan vattenbytena låter också mysko. Den enda variabeln jag kan komma på ytterligare är ålder.
          Men det låter ju konstig med i och med att jag inte haft dem så länge även om fiskarna inte var några yngel direkt när jag köpte dem.

          Håller med om att små kar oftast funkar bäst enligt så enkla principer som möjligt, så kör du snäcklekare med regelbundan vattenbyten till hösten. Blir ett roligt kar att kika på när mörkret faller.
          Jag får hoppas det funkar bättre.

          En sista fråga innan jag driver er till vansinne med mina frågor.
          Skulle det vara bättre för att hålla en stabil balans att byta två gånger i veckan 25% istället för att byta en gång i veckan 50%?

          Mvh Linda
          Ingen är fullärd
          http://w1.456.telia.com/~u45614176/

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #20
            Stabil balans med två vattenbyten i veckan istf ett... *klurar*

            Jag tror du får en bättre balans med små och täta vattenbyten. För en del firrar är det positivt med ett större vattenbyte i veckan, det triggar lekbeteendet mer än små täta vattenbyten. Med tanke på att snäcklekarna är sjöciklider hade jag satsat på små täta vattenbyten i stället. Har sett detta rekommenderats till många sjöciklider, framför ett stort vattenbyte mer sällan.

            Bland de första Tanganyikacikliderna jag skaffade var Neolamprologus kungweensis (hör inte fullständigt till snäcklekarna, men leker i snäckor om de inte hittar annat). Tänkte mig inte riktigt för vid första vattenbytet och gjorde som i alla andra kar jag hade på den tiden - bytte ca 50 procent av vattnet med kallvatten direkt från kranen. Firrarna i de andra karen lekte ofta då, men kungweensisparet sjönk likbleka och flämtande till botten... Jag kom undan med blotta förskräckelsen och bytte efter det aldrig mer än 20 procent vatten i det karet, men betydligt oftare. Blev yngel av det så småningom, så där funkade det bra.

            Kommentar

            • snobben0326
              • November 2002
              • 166

              #21
              Okej, då va det som jag trodde då! Tror att jag ska köra på det, kan du rekomendera någon snäcklekare som passar till att börja med?

              Tack för all hjälp!
              Mvh Linda
              Ingen är fullärd
              http://w1.456.telia.com/~u45614176/

              Kommentar

              • matzen
                • February 2004
                • 608

                #22
                Om du skall börja med snäcklekare så måste jag rekommendera Lamprologus multifasciatus lättskött och lättodlad. Börja med en grupp om ca 6 individer två hannar och fyra honor. Hannarna är betydligt större än honorna.
                To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #23
                  Håller med matzen om multisarna, mycket bra att börja med. Trevligt att de håller ihop ovanligt mycket och inte bråkar så enormt. Gräver gör de dock extremt mycket, och jag tror inte du kan ge dem för mycket sand - de tar sig ner till bottenrutan i vilket fall.

                  Såg ett par multifasciatus i Kölns offentliga akvarium som hade grävt en krater i sanden med en diameter kring 40-50 cm och ett djup på kring 30 cm. Längst nere låg det två snäckor som de vaktade mycket intensivt. Hade inte ens respekt för fullvuxna frontosa, de attackerade ALLT som rörde sig precis vid kratern. Kölns akvarium har för övrigt flera Tanganyikakar, varav ett på säkerligen 10 000 liter - ett besök rekommenderas varmt!!

                  Finns flera andra arter som funkar i ett 50-liters kar, läs i artbeskrivningarna här på Zoopet. Vissa får man vara lite försiktig med sammansättningen mellan könen, antal hanar etc. Täck hela botten med snäckor om du har råd, kan inte bli för mycket av den varan. Ett par stenar som minskar synfältet för firrarna är också bra, då får de en gräns att kämpa om.

                  Kommentar

                  • snobben0326
                    • November 2002
                    • 166

                    #24
                    Ursprungligen skickat av matzen
                    Om du skall börja med snäcklekare så måste jag rekommendera Lamprologus multifasciatus lättskött och lättodlad. Börja med en grupp om ca 6 individer två hannar och fyra honor. Hannarna är betydligt större än honorna.
                    Okej jag har kollat in dem och de verkar väldigt fina måste jag säga.

                    Så jag får plats med så pass mycket i det lilla akvariumet?


                    Patrikmalmo:
                    Håller med matzen om multisarna, mycket bra att börja med. Trevligt att de håller ihop ovanligt mycket och inte bråkar så enormt. Gräver gör de dock extremt mycket, och jag tror inte du kan ge dem för mycket sand - de tar sig ner till bottenrutan i vilket fall.
                    Ska det vara någon speciell storlek eller färg på sanden? Eller duger "vanlig" bläster sand bra?

                    Såg ett par multifasciatus i Kölns offentliga akvarium som hade grävt en krater i sanden med en diameter kring 40-50 cm och ett djup på kring 30 cm. Längst nere låg det två snäckor som de vaktade mycket intensivt. Hade inte ens respekt för fullvuxna frontosa, de attackerade ALLT som rörde sig precis vid kratern. Kölns akvarium har för övrigt flera Tanganyikakar, varav ett på säkerligen 10 000 liter - ett besök rekommenderas varmt!!
                    Det låter ju jättehäftigt. Nu blev jag sugen på att åka dit på ett besök i och med att jag ändå ska bila genom Tyskland på väg till spanien. Du har ingen hemsida adress till denna?

                    Finns flera andra arter som funkar i ett 50-liters kar, läs i artbeskrivningarna här på Zoopet. Vissa får man vara lite försiktig med sammansättningen mellan könen, antal hanar etc. Täck hela botten med snäckor om du har råd, kan inte bli för mycket av den varan. Ett par stenar som minskar synfältet för firrarna är också bra, då får de en gräns att kämpa om.
                    Nu vet jag inte om jag ska fortsätta fråga om snäcklekarna i och med att den ursprungliga frågan inte handlar om det?

                    Men jag kör på i alla fall. Jag tror ändå att jag ska köra på multisarna, de verkade bäst.
                    Ska det vara några speciella snäckor och behövs det någon mera inredning för dem att trivas?

                    Och kan de äta räkmix med 50%räkor och 50% ärtor?

                    Och funkar pumpen som jag har eller är det bättre om jag bygger ett eget med power head och filtermatta?
                    Mvh Linda
                    Ingen är fullärd
                    http://w1.456.telia.com/~u45614176/

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #25
                      Angående kH, pH och CO2.
                      CO2 kan inte skapas genom magi i luften, så om man ändrar pH eller kH, så får man inte mer eller mindre CO2. Man får ändrat kH eller pH (förutsatt att CO2-nivån inte ändras). pH är ett resultat av CO2 och kH. Ändra CO2 eller kH, så ändras pH-värdet.
                      Sedan så får man inte i mer CO2 per bubbla i ett kar med lågt kH än i ett med högt kH. Och pH-förändringen per ppm CO2 är lika stor vid olika kH. Kontrollera i en tabell, så ser ni att med lika mycket CO2 tillagt ger lika stor pH-förändring. Dvs pH-värdet är linjärt beroende av kH och linjärt beroende av CO2.
                      Läs gärna http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...