Hur funkar fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Hur funkar fenröta?

    Jag har ett "gammalt" akvarium som funkat felfritt i typ 10 månader, men fiskbeståndet har reducerats genom att en del av mina zebrafiskar hoppat ur det så det började se lite tomt ut.
    För ca en månad sedan på akvarieaffären och såg att de fått in jättefina guppys. Köpte ett par för att testa. Släppte i dem och honan mår fortfarande prima, men hanen dog efter bara ett par dagar.
    Han var ok de första två dagarna, sedan började han bli lite mer "anonym" låg bakom pumpen och nere på botten och rörde sig inte speciellt mycket. Så på tredje dagen så låg han på sidan och flöt död bakom pumpen och hade knappt inget kvar av sin stjärtfena. När han började bli sämre började Zebrafiskarna jaga honom och nafsa i hans fena, så jag antog att det var de som hade käkat upp den.

    Nå, i alla fall.

    Jag var på Zooaffären häromdagen igen och såg att de fått in nya guppys som såg större och starkare ut. Köpte två hanar och en hona. Nu händer samma sak igen med den ena hanen.
    Han började se anonym ut i går och stod mest still. Och återigen började Zebrafiskarna nafsa i hans fena. Fenan började se fransig ut. Den andra hanen och den nya och gamla honan mår prima liksom alla mina "gamla" fiskar.

    Nu bestämde jag mig för att "mota Olle i grinden" och tog ur honom i akvariet och satte honom min guldfiskskål som jag fyllde med grus, växter och vatten från det stora akvariet, la i några syretabletter och slog i några droppar EsHa 2000.

    Vi får ser hur det går nu. Han är forfarande stillsam och hänger mest upp vid ytan, men jag tog ur honom för att han skulle få vara ifred för Zebrafiskarna.

    Det mysko är att det är BARA han som mår dåligt. De andra två guppisarna jag köpte samtidigt mår jättebra. Och den honan jag haft i en månad också. Zebrafiskarna är inte taskiga mot dem heller.

    När jag läser här så verkar det som om fenrötan skulle drabba hela akvariet, men det gör den inte. Den som beskrivs här kallas bakteriell fenröta, innebär det att det finns andra former av fenröta, t.ex. någon som kan drabba bara en individ i akvariet?

    Vad kan det annars vara? Hans fena ser sliten och fransig ut. Kan detta vara Zebrafiskarnas fel eftersom alla andra firrarna är friska?
    Det verkar dock som om de börjar jaga fiskarna först när de blivit sjuka. Är dock inte säker. Det kan kanske vara så att de har börjat jaga tidigare och att fiskarna blivit hängiga på grund av det. Har dock inte sett det.

    MVH, Susanne
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Fenröta orsakas av bakterier, en frisk fisk i bra kondition kan värja sig mot sjukdomen, därför blir det så att enstaka fiskar drabbas.
    Om en fisk blir jagad blir den stressad och stress sätter ner fiskens motståndskraft.
    En rengöring och slamsugning av botten kan vara ett sätt att få ner antalet sjukdomsalstrande bakteriena något.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • suze
      • November 2003
      • 54

      #3
      Ursprungligen skickat av Kramfors
      Fenröta orsakas av bakterier, en frisk fisk i bra kondition kan värja sig mot sjukdomen, därför blir det så att enstaka fiskar drabbas.
      Om en fisk blir jagad blir den stressad och stress sätter ner fiskens motståndskraft.
      En rengöring och slamsugning av botten kan vara ett sätt att få ner antalet sjukdomsalstrande bakteriena något.
      Tack Kramfors!
      Han dog tyvärr.
      MEN.
      Nu har den andra nya Guppyhannen börjat uppvisa samma symptom och samma sak händer igen. Zebrafiskarna börjar jaga honom. Jag är nu rätt säker på att det sker i den ordningen, för Zebrorna har inte visat minsta intresse för honom innan han i går började hänga vid ytan och i pumputblåset.
      Ha flyttat över honom till skålen, och hällt i esha 2000. Har dock tagit honom tidigare än vad jag tog den andre, så han är lite piggare. Jag vill sååå gärna att han ska klara sig, men hans stjärtfena är trasig och han är inte riktigt kry.

      Undrar nu: Kan det vara bra med ett starkt saltdopp?
      Vart lägger jag honom efter saltdoppet; tillbaks i skålen eller i det stora akvariet?

      Jag har gjort en ordentlig rengöring av det stora akvariet slamsugit sanden, bytt 70% av vattnet, löst salt och aquasafe i det nya vattnet och skrubbat alla stenar, rötter och växter. De andra firrana mår utmärkt fortfarande.

      MVH, Susanne
      Mitt mycket ödmjuka akvarium...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

      Kommentar

      Arbetssätt...