Ancistrus mörknar och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevrolet
    • May 2004
    • 13

    Ancistrus mörknar och dör

    Igår var en av 3 skäggmunsmalar nästan svart (tidigare ljusbrun) och i natt dog den. Idag mörknade nästa och nu kan den inte simma utan snurrar när den försöker. Bägge honor.
    De är inte uppsvällda, inte skadade, inga synliga symptom alls förutom färgen.
    Vi köpte dem för ca 3 v. sedan. Inga nya fiskar inköpta efter det. Vi matar dem med sjunkfoder för malar 2 ggr/v.
    Vattenvärdena är bra enligt Tetra test strips.
    Vattentemperaturen är 27-28 grader utan doppvärmare.
    Akvariet är på 300 liter.
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Hej de låter lite knepigt,vad har du för pump i akvariet har varit med om liknande men med yngel av anicistrusar då fick jag ha lite mer strömmt och byta vattnet lite tetare.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • chevrolet
      • May 2004
      • 13

      #3
      Jag har en Fluval 304 ytterfilter med Ehfi mec, filtermatta, Ehfi substrat.

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Om det är små ancistrusar (3-4 cm eller mindre) så 'är dom generellt mycket känsliga för flyttar (förändringar i vattenvärden, foder o.d.) och det är då inte vanligt att dom dör efter ett kort tag i det nya karet.

        Är ditt kar nystartat?

        Kommentar

        • chevrolet
          • May 2004
          • 13

          #5
          Tja, ca 2 mån.
          Vi misstänker en kruka som malarna fick som grotta för en vecka sedan, mycket poppis hos malarna som dog, den var inte avsedd för akvarium och kan ju ha innehållit något olämpligt, vad tror ni?



          Kommentar

          • covenant
            • April 2004
            • 84

            #6
            vad var det för kruka?
            terrakotta krukor har jag haft i mitt akvarium utan problem.

            Kommentar

            • chevrolet
              • May 2004
              • 13

              #7
              Typ terakotta men ljusare, lite porös, glaserad på insidan och i vattnet kunde man se att den innehöll nåt glänsande typ metall, nu när jag sökte på sjukdomar såg jag att malarna är känsliga för det. Därför vi tog bort krukan igår.

              Malarna som dog var 4-5 cm, Malte som hittils klarat sig är ca 7 cm.

              Kommentar

              Arbetssätt...