Stora ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    Stora ögon

    Mina Fjärilciklider har fått enormt stora ögon, först honan och nu har hanens ena öga blivit enormt. vad är det för något?? kan man inte göra något åt det. den första honan fick ja avliva, så köpte jag en ny hona men ny börjar hanen oxå bli sjuk. inga av mina andra fiskar har fått något liknande.
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Om jag minns rätt så är det en sjukdom som beror på bakterier. Annars får "forumvänner" här på zoopet rätta mig. Har du en akvarieaffär i närheten där du bor så tycker jag att du skall åka förbi och fråga efter lämplig medicin, beskriv dina fiskars symtom så kan de hjälpa dig. Gör några delvattenbyte innan medicineringen(10-20%) och följ sedan råden ang medicineringen som du får från akvarieaffären. Kontrollera dock att alla dina akvarieinnevånare tåler den medicin som du sedan använder.

    Hoppas det reder ut sig!

    /Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej! jag har också hört att stora (utstående) ögon kan bero på bakterier. hör med din zoohandlare vilka mediciner som är aktuella.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        En typisk sjukdom som drabbar speciellt fjärilsciklider. Trotts att jag byter 30-40 % av vattnet i veckan och är noga med hygienen i akvariumet. Jag har fått avliva alla som fått denna symtom. Har nu ett par som (peppar, peppar) verkar klara sig.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...