Återkommande vita prick-sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Återkommande vita prick-sjukan

    Hejsan!
    Nu behöver jag er hjälp. Jag har vita pricken i ett kar som aldrig verkar försvinna mer än en vecka i taget.

    Fick för sedan en månad sen överta några svarta neontetror som jag släppte ned i ett akvarie. För två veckor sedan så fick de vita pricken. Behandlade med halv dos protozin pga av praktbotiorna i karet och det var borta när behandlingstiden var över. Men... igår kväll så såg jag att de svarta neonerna fått prickar, igen. NEEEEJ!!! Idag är det ännu fler prickar på dem och praktbotiorna har också nån enstaka prick...

    Har nyligen haft dödsfall i karet där mina älsklingsfiskar, dvärgguramisarna strök med, sex stycken. SORG . Med all säkerhet dog de av nitritförgifning till följd av tidigare medicinering. Har bytt vatten varje dag för att få bort nitrit som jag tror kom på grund av behandlingen. Nitraten har också vartit skyhög. Igår morse, var värdena efter ca fem dagars slit nere på normala nivåer igen och trodde då att det var på rätt väg. Då var den här skiten tvungen att komma tillbaka. Pust, stånk och stön...

    Nån som har förslag på vad jag skall göra nu?? Jag har höjt temperaturen till 27 grader, den övre gränsen för vad våra fiskar tål och skall byta vattnet om jag är tvungen att medicinera. Läste i nån tråd att man kunde höja temperaturen till 30 grader och strunta i att medicinera. Skulle jag medicinera nu så skulle väl all bakterieflora som nånsin funnits försvinna all världens väg.

    JAG TROR JAG BLIR GALEN!!! Mina två sista överlevande dvärgguramisar får inte kolavippa också!! Jag har fortfarande protozin hemma, alla tester finns, salt.

    En del av problemet tror jag kan vara att de svarta neonerna inte var vana vid så "rent" vatten, tidigare bodde de med endast en syrepump, ingen doppvärmare och lite större robustare fiskar. Här byter vi vatten en gång i veckan där nästan aldrig, håller relativt bra kontroll på nitrit, ph, kh och nitrat, där noll koll med massor av alger. Det finns filter, doppvärmare, bra ljus, mycket växter. Vad hundan kan det vara som går fel och hur skall jag göra???

    Kan man medicinera och tillsätta nitrivec samtidigt för att undvika att det brakar ihop igen??

    Hjälp // Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Lillebror
    • June 2004
    • 55

    #2
    Om det är Waterlife Protozin du använder så borde nitritförgiftning inte vara något problem, detta eftersom denna medicin är skonsam och inte likviderar de så värdefulla nitrifikationsbakterierna.

    Att höja temperaturen är viktigt, eftersom parasiterna inte alls trivs i vatten på 28 grader och uppåt.

    Efter medicineringen är det nog också lämpligt med rejäla doser Sera Nitrivec eller 30 droppar Hobby Nitrit Killer dagligen i en vecka. Försök också hitta och eliminera den stressorsak som förmodligen är orsaken till utbrottet av vita prick-sjukan.

    Lycka till !

    Godspeed !

    /Lillebror
    Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

    Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      du har ner 1tsk salt för var 50 liter eller det har jag till mina molly för att dom inte ska få vita prick
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Följdfrågor på era kommentarer:
        <u>Lillebror:</u> Jag har haft vita pricken för ca två veckor sedan. Glömde kolla av nitrit efteråt, avslutningar på både det ena och det andra gjorde att jag glömde... Fick en nitrittopp utan dess like som tog väck sex dvärggurami = faktum!! Har bytt vatten som en tok varje dag och tillsatt nitrivec för att ge bakterierna en ny chans. Nitratet var också alldeles för högt!! Vad du nu säger så är det att jag skall höja tempen till 28 grader och medicinera igen??? Inte tillsätta nitrivec under medicineringen???
        <u>Qwerty:</u> Vad du säger så är det att jag skall använda salt i förebyggande (=redan försent) syfte? Jag har salt i men inte i de mängderna du förespråkar.

        Någon annan som har något förslag?? Annars så tutar jag på med vattenbyte, en dutt nitrivec, temphöjning, syrepump OCH Protozin. (Finns ju bara Waterlife som har den eller??)

        Tack för ert engagemnag,
        Ödmjuka hälsningar // Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Du ska ha salt i vattnet så inte fisken förlorar kroppsvätska genom såren och saltet förstärker slemhuden vilket gör att det blir svårare för parasiten att tränga in i fisken hud, och saltet är i viss mån bakterie hämmande.

          Ichtysporen växer under en tid av 1-3 veckor till sin slutliga storlek på runt 1 mm. Under hela denna tid håller den sig i en roterande rörelse.

          Vid slutet av detta stadium borrar sig pricken ut genom huden och lämnar efter sig ett sår.
          Ichtysporen faller till bottnen, kapslar in sig och börja dela sig i nya små parasiter.
          Var och en av de är klädda med flimmerhår.
          När antalet ökat tillräckligt mycket, spricker kapseln under belastningen av alla små viftande flimmerhår och det strömmar 250-1000 nya parasiter.

          De simma runt i vattnet och en del kommer att finna en värdfisk, borra sig ned i överhuden där processen börjar om.
          Hela cykeln tar knappt en månad. Om parasiten inte finner en värdfisk inom cirka tre dygn så dör den.

          En fisk i god kondition kan 'värja' sig mot parasiten under lång tid.
          Om den tappar i motståndskraft, t.ex. på grund av syrebrist, fel temperatur, vattenföroreningar, stress, hudskador etc. så tar parasiten överhanden mycket snabbt.
          Att höja temperaturen mer än 2 grader innebär att parasiten förökar sig för fort och angreppet kan bli svårare för att de försvagade fiskarna att motstå angreppet.
          Temperaturen bör ökas 2 grader för att snabba på parasitens livscykel.
          Medicinen har ordentlig verkan bara på de frisimmande parasiterna. De som sitter i skydd under huden påverkas bara lite. Deras utveckling kan fördröjas, men det är i stort sett allt.

          Du kan därför få komplettera medicineringen efter en tid för att den skall få avsedd verkan. Läs och följ instruktionerna i bruksanvisningen noga.

          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Tusen tack Kramfors!

            Väldigt tydligt och klart besvarat! Precis den information jag sökte!
            Åh vad bra att du finns och att du orkar svara!! Inte alls konstigt egentligen att de kom tillbaka eftersom jag enligt bruksanvisning hade halv dos för praktbotiornas skull. De övriga fiskarna och akvariet hade säkert behövt sin hela dos.

            Nu när jag sätter igång och medicinerar igen efter så kort tid vad är det jag bör vara särskilt vaksam på? Törs jag tillsätta Nitrivec för att främja tillväxten av nyttobakterierna? Jag menar vilken skada kan det göra? Om nu bakterierna är på väg att ta igen det de förlorade under förra medicineringen är det inte lite som att dra mattan under fötterna på dem med en ny kur??

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Tillsätt nitrivec och håll koll på nitriten.
              När kuren är över så slammasug botten noga, ge akt på fiskarna så de inte får svamp i såren.
              Här är en länk på norska om behandling av vitaprick på Koi med salt den är anvandbar på alla fiskar som tål salt http://www.home.no/telekort/fisk/para05.html
              Bästa medicinen mot vitaprick är formalin/malakitgrönt 15 ml till 1000 liter vatten.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ja, tack för påpekandet det blir samma men enklare mäta med ml.
                Kuren upprepas var 7 dag till fiskarna är friska.
                (Chilodonella 1-2 cm stora transparanta fläckar behandlas med salt), Formalin/malakitgrönt är även verksam mot vissa bakterier.
                Salt ska man mäta i gram.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • mr_loffe
                  • December 2003
                  • 2

                  #9
                  Det räcker nog med att tillsätta ektozon salt och höja tempen till ca. 28 grader. Det är den bästa medicinen. Och sen om du har fiskar i väldigt dålig kondition så tillsätt medicin. Om du tror att de kommer att dö inom ca en vecka.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    mr loffe kan läsa vad Extozon salt är här http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

                    Att höja temperaturen mer än 2 grader är inte tillrådligt, att börja medicinera fiskar som är försvagade ger en osäker utgång för att bota sjukdomen, då all medicinering är påfrestande för fisken.
                    De flesta mediciner mot Ichtyparasiten är verksamma, behandlingen bör börja så snart diagnos ställts.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...