Salt till sjuka fiskar?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NaObie
    • December 2003
    • 126

    Salt till sjuka fiskar?!

    Hej!
    Jag har hört att man kan hälla salt i karet till sjuka fiskar.
    Men jag har int fått klart för mig hur mycket man ska hälla i och vilken/vilka sorter man kan använda?
    Och till vilka sjukdomar som det hjälper?

    Är tacksamma för alla svar!

    MvH NaObie
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag har skrivit det här om salt tidigare men OK :Salt har diskuterats hur många gånger som helst och alla har en åsikt om man ska använda eller inte använda salt, men till slut är det den enskilda akvaristen som måste bilda sig en uppfattning och bestämma sig för hur han/hon ska göra.
    Och vet man att en fisk anpassar sig snabbare till högre salthalt och att den behöver längre tid för anpassning till lägre salthalt så är mycket vunnet.
    Sedan finns det många aspekter att ta hänsyn till ex.vis ifall du köper fisk från en butik med låg eller hög salthalt i vattnet avgör hur lång tid du behöver vänja in fisken i ditt vatten osv.

    Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medans andra är känsligare.
    Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
    Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
    Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
    Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
    I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.
    En salt halt under 0,1% anser de "lärde" vara verkningslös att bota eller förhindra sjukdom, över 0,3 % kan det vara för mycket salt om det är någon längre tid.
    Källa: från nätet
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • NaObie
      • December 2003
      • 126

      #3
      tack för svaret men jag låter kanske lite tjatig men det jag vill få reda på är: hur mycket man ska hälla i och vilken/vilka sorter man kan använda?
      Och till vilka sjukdomar som det hjälper?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #4
        Ett tips är att du använder sökfunktionen. Hittar mycket nyttig läsning där om salt. =)
        Finns nog ingen fråga som inte ställts!

        mvh
        /Kid =)

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          OK - koksalt som medicin och mot vad - stor fråga och ett perfekt svar vore nog värd en egen bok...

          Men jag kan ge följande svar:

          För behandling mot exempelvis oodinium (velvet) kan man använda 6 gram per liter (Cassel - men då far nästan alla växter illa).
          Kort bad: 15-20 gram per liter under 10-20 minuter (Cassel o Schubert).
          Doppning: 25 gram per liter under 10-20 sekunder (Schubert).
          Detta som behandling av diverse utvärtes parasiter.

          Och Ida man kan bara <b>fråga </b>efter svar - egentligen <b>inte </b>tjata sej till dom *uppfostran*...

          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • NaObie
            • December 2003
            • 126

            #6
            Har testat med sökfunktionen..tar så långt tid att gå igenom allt..tycker det är enklare att <b>fråga</b> här.
            Också menade jag <b>inte</b> att tjata mig till utan jag skrev att det kanske lät som om jag tjatade fast det inte va meningen. Läs ordentligt innnan du anklagar nån för dålig ¤uppfostran¤! Kanske är det du erikthur som behöver "uppfostran".

            För övrigt vill jag tacka för svaren =)...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

            Kommentar

            • mats41
              • February 2004
              • 593

              #7
              Saltet skyddar mot ectoparasiter och hämmar för pricksjukan till ditt 107L behöver du inte så mycke 2 matskedar räcker(medelhavssalt utan jod)
              Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

              Kommentar

              • laxxxen
                • April 2004
                • 45

                #8
                Gå till din akvarieaffär och fråga efter akvariesalt. På förpackningen står det exakt hur mycket du skall ha i för olika ändamål.
                180L, under uppstart...

                Kommentar

                • Kid
                  • February 2004
                  • 183

                  #9
                  Inget illa menat NaObie, har själv gjort det (sökt om salt) och hittade många intressanta trådar som säkert ingen kommer ihåg, eller orkar ta upp igen.
                  Gör t.ex. en sökning på "salt" i Sjukdomar forumet och sök endast bara i ämnet. Du får fram cirka 30 rimliga trådar varav mer än hälften är intressant läsning.

                  /Kid

                  Kommentar

                  • NaObie
                    • December 2003
                    • 126

                    #10
                    ok, tack för alla svaren =)
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

                    Kommentar

                    Arbetssätt...