Dålig Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Dålig Platy

    Hej!

    Har en Platyhona som de senaste dagarna mest hållit till i ett hörn på botten. Dålig matlust också. Hon kippar liksom hela tiden med munnen.

    Inga sjukdomstecken i övrigt.

    Vad kan det vara?
    Vad ska jag göra?

    Johan
    /J
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    #2
    Ingen som har nån aning?

    Är det "normalt" att fiskar blir sjuka och dör då och då?
    Jag har väl förlorat kanske 6st sen jag körde igång för ett halvår sen. Det har liksom varit en i taget, aldrig flera samtidigt..

    /J

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      om de blir oroväckande smala (så man kan se in i gälarna bakifrån) så har du nog drabbats av platysjukan... ta bort de drabbade så det inte sprids, även om det inte är så farligt smittsamt... annars kan du alltid medicinera med bredverkande mediciner, typ TetraMedica (den med den gula ettiketen), dosering : dubbel dos! Glöm inte att använda salt, 1msk/10L! och håll ett öga på den lille firren... det tar veckor innan den är helt återhämtad, men när den börjar bli rund igen kan den få komma hem. Mata inte för mycket! Det är de vanliga reglerna som gäller! Allt den kan äta på 2-3min...

      Lycka till!
      Black Molly

      Kommentar

      • Linn.c
        • July 2003
        • 128

        #4
        Hej,

        Ja det är vanligt att Platy dör lite då och då. Väldigt tråkigt tycker jag. Förra augusti köpte jag tio st platys idag finns ingen av dom kvar. En efter en har magrat av och dött. Kvar har jag ynglen från dessa fiskar och dom mår hur bra som helst.
        Vill bara berätta detta så att du vet att du inte är ensam om problemet.

        Hälsningar
        Linn
        Besök gärna min zoon:

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Tack för svaren!

          Ja, det är ju inte kul men bra att veta att man inte är ensam om det

          Ha´det!
          /J

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej! jag har haft samma problem, alltid med endast platys, de magrar och snart därpå dör det. nu har jag fått tips om att det kan vara tarmflagellater, och ska köpa medicin snarast i handeln.. så får vi se om det funkar..
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              lenis3... Jag har redan provat, det fungerar inte! Följ mitt råd i föregående inlägg!
              Black Molly

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Hej Black_666 !

                Du säger att medicinen mot flagellater inte hjälper.
                Om så, kanske det inte är tarmflagellater som är orsaken.
                Det vore bra att få veta med vad eller hur du medicinerade, och hur länge.Gav du i fodret eller som bad ? Mina frågor gäller det preparatet som inte fungerade. Hur lång tid hade den aktuella fisken visat symptom innan du medicinerade ? Har du senare klarat mer än en enstaka fisk tillbaka till normalhull efter behandling med TetraMedica-preparatet ? GeneralTonic ?
                MVH


                Lisa

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej. Jag ringde nyss till djuraffären och pratade med dom, och imorrn ska jag köpa ett preparat som heter Spirohexol. Det ska tydligen hjälpa mot flagellater. På nätet läste jag att denna medicin är effektiv mot "hålsjukan" (som orsakas av flagellater?!), är det något som vet nåt om detta? Mina fiskar har ju inte hålsjukan men eftersom spirohexol är effektivt mot flagellater borde ju detta hjälpa..
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Haleli
                    • August 2003
                    • 413

                    #10
                    Hej Lenis3 !

                    Använd Spirohexol och berätta gärna sedan hur det gick !
                    Om det är så att avmagringen orsakas av flagellater så fungerar den.
                    Hålsjukan har länge misstänkts vara orsakad av flagellater,men det har inte kunnat bevisats ens med tunna snitt som undersökts i mikroskop. Hur som helst så har Spirohexol uträttat storverk på ett antal kraftigt avmagrade praktbotior som nyligen behandlades med spirohexol i foder.
                    Lycka Till !
                    Lisa

                    Kommentar

                    Arbetssätt...