svamp som inte ger med sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    svamp som inte ger med sig

    jag har ett par vita segelfens mollys, och dom har varit sjuka sen jag köpte dem, den 23 april. Först fick de fenröta och när jag flyttat dem till sjuk-karet så går de och får svamp med! Så jag medicinerar efter konstens alla regler, de blir bättre, verkar helt ok, men så fort jag returnerar dem till det stora karet så kommer svampen tillbaka som ett brev på posten! jag håller på att bli tokig! De tycks inte bli friska (inte helt iaf) och för varje gång de får återvända till stora karet så smittar de en invånare till... Jag har slängt i en halv dos i förebyggande syfte i den stora fisklådan, och det är ingen som tycks vara sjuk där... Vad ska jag göra?!? ska jag ge upp på segelfens mollysarna?!? Det är ju bara de som krånglar... Eller är arten känslig av sig självt? (som är vita, så de kan tänkas vara ganska hårt avlade...)
    Black Molly
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej Black_666 !

    Berätta lite mera om vad du medicinerat med,andra fiskar, temp., vattenbyten,akvariestorlek, filtertyp, salt i vattnet ?
    MVH
    Lisa

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      Tack för svaret!

      Jag hade (och har nu igen) dem i karantärskaret på 20L, där fick de gå själva utan andra fiskar. Jag har hunnit medicinera med TetraMedica, både den mot vitapricksjukan (och andra liknande sjukdomar) och den mer allmäna mot lite allt möjligt... Och jag har provat Furamor-p, den funkade på fenrötan, men svampen är kvar! Jag hade i 2 msk salt (mått efter affärsinehavaren), temperaturen ligger på stadiga 27grader och jag har iofs bara en pump till burken... Rena Air 100 som pumpar 120L/h.

      Jag gör 50%iga vattenbyten var femte dag och passar då på att se hur fiskarna mår... de brukar må betydligt bättre när jag medicinerar, men helt friska blir de inte. Jag håller som sagt på att bli tokig!
      Black Molly

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Jag skulle prova med att öka tempen till 29-30 grader i en vecka och se om det blev bättre.
        Fredrik

        Kommentar

        • catwoman
          • February 2004
          • 183

          #5
          Hur stort är det stora karet?? Vad har du mer för fiskar i det? Om karet är stort kanske du inte behöver byta 50% vatten var 5:e dag... Du skrev att du hade i 2 msk salt efter affärens rekommendation. Var det i det stora eller lilla karet som du hällde det? Har du salt i det stora karet vanligtvis? Om du inte gör det kan det vara en tanke att kanske saltet fattas dina mollys. jag har aldrig riktigt lyckats bra med mollies och guppies utan saltet... Men det är bara min erfarenhet. Dessutom kan det kanske vara så att karet kommit i obalans om du medicinerat och bytt vatten mycket.

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            öka? ok... det är heltklart värt ett försök! för alternativet är saxen *ryser*
            Black Molly

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              catwoman: det stora karet har väldigt lite salt i sig... jag har nämligen metallpansarmalar där i, och skulle inte hälla i mer salt för allt i världen! Malarna är mina små ögonstenar!
              Det är i det lilla karet jag saltar.. sen vänjer jag fiskarna vid osaltat vatten genom att itne tillsätta något vid vattenbytena och genom att göra mindre och tätare byten (det är en hel vetenskap...)
              Det är inget större fel på det stora karet... för där har jag precis fått en liten omgång molly-yngel! (lyckan är total) Det blev iofs bara 7 överlevare (om man bortser från den åttonde som hade 2 huvuden, som jag avlivade), men med tanke på att det var hennes första kull så räknar jag den som lyckad...
              Black Molly

              Kommentar

              • catwoman
                • February 2004
                • 183

                #8
                Du svarade aldrig på om du har salt i det stora karet så jag får väl anta att du har det? Segelfensmollys föredrar som sagt svagt bräckt vatten och jag bara tänkte att det kunde vara EN bidragande faktor till att dom har varit sjuka mycket ( att dom inte haft bräckt vatten vill säga...)Jag har råkat ut för lite smågrejer som fenröta o liknande när jag inte haft tillräckligt mycket salt till fiskarna.
                Tillägg: Oops.. såg att du svarat medans jag skrev..

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  jag har i så mycket salt jag vågar utan att slå ut malarna... det är en fin balansgång för att hålla alla nöjda i burken... o nu har jag noterat att neontetrorna smygleker lite då och då!
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • catwoman
                    • February 2004
                    • 183

                    #10
                    OK I get it. Pansarmalarna är dina favvosar-alltså inget salt i stora karet. Håller medom är dösöta tycker jag!! Jag blandar däremot inte mina malar med guppies och mollies eftersom jag inte har bra erfarenhet av att ha dessa fiskar i kar utan bräckvatten (iofs svagt sådant) Det har liksom aldrig riktigt gått helt smidigt och därför har jag som separerade. Detta gäller speciellt mollies tycker jag.

                    Kommentar

                    • Black_666
                      • October 2003
                      • 475

                      #11
                      jag har haft vanliga mollys utan några problem... det är därför segelfenarna ger mig sådant huvudbry!
                      Black Molly

                      Kommentar

                      Arbetssätt...