Sjuka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Sjuka fiskar?

    Hade två kakaduaciklider som tyvärr nyligen dött. Dom var magra och magan såg nästan ut att bukta in. Tyvärr kan det ha varit så illa att dom inte riktigt gillat vattenvärdena. Dom var även skygga när jag matade.

    Har två neontetror som jag är lite fundersam över. Den ena har två "vita" fläckar (kanske 3mm stora). Den ena sitter på den röda partiet och den andra strax under/på den "blå" randen).

    Den andra "neonen" ser mest ut att ha tappat röd färg. Den är lite flammig.

    Båda fiskarna äter mer god aptit och simmar runt. Har även 4 mycket fina siamensis/flying fox som ser hela och fina ut.

    En sak som jag kan tänka mig, dock ganska otroligt, är att dessa neontetror skulle ha fått "ph-" på sig när jag hälde i detta i karet. Dock hälde jag det framför ett utblås så det börde spridits ganska direkt och "blåst" bort från fiskarna som var nära.

    Vad kan det vara på "fel" på mina neontetror?
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Kan även tillägga att dessa neontetror var 10 stycken från början men nu har reducerats till 7-8 efter 6 månader. Detta ser jag som normalt. Ingen av dessa har dött den närmaste tiden.

    Tillägas skall även att jag slarvat med vattenbytena den senaste tiden istället för vattenbyte en gång i veckan eller var annan vecka hade det denna gången gållt 3-4 veckor.

    Om detta skulle vara neonsjuka... hur sprider det sig då? Genom vattnet eller något annat sätt? Med andra ord. Skall man medicinera alla fiskarna eller medicinera/avliva dom sjuka?

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Skall man alltid behöva skriva "Är det verkligen ingen som vet", för att man skall få några svar?

      Kommentar

      • marcus_swe
        • July 2003
        • 483

        #4
        ingen som tänker svara?

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Det kan ju vara så att ingen helt enkelt vet... Bättre då att inte skriva nåt alls än att alla skriver "Jag vet inte"..

          Kommentar

          • marcus_swe
            • July 2003
            • 483

            #6
            Och det tror du är fallet? Knappast...

            Kommentar

            • Nillan
              • January 2004
              • 29

              #7
              Lugna ner dig. Du skrev för två dagar sedan. Alla kanske inte går in på sidan varje dag och läser.
              /Nillan

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Ursprungligen skickat av marcus_swe
                Kan även tillägga att dessa neontetror var 10 stycken från början men nu har reducerats till 7-8 efter 6 månader. Detta ser jag som normalt.
                Hej !
                30%av dina neontetror dör och du tycker det är normalt ?
                Det tycker inte jag.
                Om dessa drabbats av neonsjukan är prognosen dålig.Ingen behandling finns.
                Kakaduacikliderna var enligt dig avmagrade och skygga vid utfodring.
                Vad vidtog du för åtgärder för att säkerställa att dessa fick tillräckligt med foder ? De magrar ju inte av på ett par dagar.
                Vattenbyten ? Dålig vattenkvalite och stress verkar ha orsakat dina fiskars problem.
                MVH
                Lisa

                Kommentar

                • marcus_swe
                  • July 2003
                  • 483

                  #9
                  Lyckades att ränka neontetrorna idag. 8 st kvar. Dvs. helt normalt att två har dött på ca ett halvår.

                  Frågan är om man skall ta det säkra före det osäkra och hjälpa dom två "sjuka" (?) neontetrorna till "andra sidan". Så slipper dom att ev. lida och risken minskar att dom andra smittas.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...