Svullen ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thundercat
    • January 2004
    • 68

    Svullen ciklid

    Har en malawiciklid, Protomelas sp. "steveni taiwan", Higga Reef. Hela kroppen är svullen på den och ögonen är gigantiskt stora, de är svullna och står ut. Vad är det för sjukdom? Vad ska jag göra? smittar det? Hjälp mig...
    720 L Malawi (Mbunas)
    540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
    54 L Yngelkar
    35 L Yngelkar
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Kolla på sjukdomen bukvattensot finns under sjukdomar här på zoopet
    Fredrik

    Kommentar

    • Thundercat
      • January 2004
      • 68

      #3
      Jag tror inte att det är det. Ögonen är gigantiskt stora och står ut. Det är inte bara magen som är svullen som vid bukvattensot, hela kroppen är svullen. Ingen som vet vad det kan vara?
      720 L Malawi (Mbunas)
      540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
      54 L Yngelkar
      35 L Yngelkar

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Vid utstående ögon har jag sett följande förklaringar:

        Corneybacteriosis
        Symptoms: Bulging eyes
        Treatment: There are a few commercially available products which treat corneybacteriosis. Penicillin and tetracycline are among them.

        Information: Corneybacteria causes swelling in the head which will push the eyes outward. It is caused by overcrowding and water of poor quality, having an excess of ammonia and / or nitrites.

        Exophthalmia- (Popeye):
        Symptom: Bulging eyes.
        Popeye or Corneybacteriosis will cause swelling in the head of the fish causing the eyes to protrude outwards. Popeye is a condition and not an actual disease. It can affect one eye or both. Possible causes are poor water quality, trauma, internal bacterial infection and also Gas Bubble Disease.

        Kommentar

        Arbetssätt...