Neon-tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asetbob
    • January 2004
    • 5

    Neon-tetror

    Tjenare!

    Har några neontetror som uppför sig något märkligt. En del av dem är ganska svullna runt buken. Samtidigt så har jag sett en fisk ligga till synes helt död vid ytan för att sedan lungt repa sig och simma vidare. Matar jag dem för mycket eller kan det möjligtvis vara en sjukdom? Har också några tetror som ser helt utsvultna ut.

    MVH,
    Erik Hansson, GBG
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Honor är mycket mycket tjockare än hanar, så kanske har du några äggstinna honor.
    2) Neoner kan trycka i sig så mycket mat att de blir alldeles uppsvullna. Det är inte farligt för dem, tvärtom är det normalt.
    3) Neoner trycker också i sig TORRFODER så snabbt att det inte hinner blötas upp, och kan då få så mycket luft i magen att de har svårt att simma. De kan dö av detta, men vanligen repar de sig efter nån timme. Man kan undvika "luft i magen" genom att blöta upp torrfoder innan man häller det i akvariet.

    Saker att se upp med är neoner som ser direkt utmärglade ut trots att de äter (de kan ha fisktuberkulos), neoner som får vita fält på kroppen (de kan då ha neonsjuka), neoner som får som vita saltkorn på kroppen (vitapricksjukan) eller neoner som simmar ryckigt, som om de hade problem med balansen (kan tyda på ammoniak eller nitritförgiftning).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • asetbob
      • January 2004
      • 5

      #3
      Tack för svaren!

      En av de utmärglade har faktiskt något som ser ut som en vit prick alldeles bakom ryggfenan. Bör jag isolera den lilla rackaren eller är det kört då bara spola ner den?

      Kommentar

      Arbetssätt...