Uppsvälld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Uppsvälld

    Finns det nån sjukdom, förutom bukvattensot, då fiskens mage sväller upp?

    mvh

    // Fija
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Njurproblem, förstoppning.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Haleli
      • August 2003
      • 413

      #3
      Hej Fija !

      Fisktuberkulos, då fisken svullnar upp pga. förstörda njurar.
      MVH
      Lisa

      Kommentar

      • crossniklas
        • October 2003
        • 223

        #4
        Ursäkta om jag lägger mig i : min Fjärilsciklid hona har blivit mkt uppsvälld. Nästan som en "ballong". Hon har också ett litet vitt rör. När hon bajsar komemr det en liten ljustråd med små mörka pluppar ( inte mkt= hon får knappt någon mat...pga troligtvis rom).

        Har hon rom elelr sjukdom... hon har fina färger....

        ?????????????

        /Niklas

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Varför får de förstörda njurar om det nu är det?

          Känns ju inte som jag vill köpa nya fiskar om det är sjukdomar i vattnet. Om man väntar tills alla gamla fiskar är väck, hur lång tid tar det innan sjukdomen försvinner ur vattnet?

          mvh

          // Fija

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej Fija !

            Vad är det för fiskar som har problemet ? Vad matar du med ?
            Hur länge har du haft dom osv. Berätta lite mera !
            Att vänta ut alla gamla fiskar innan du köper nya verkar inte särskilt kul-och är inte alltid nödvändigt heller.
            Svar på din fråga om njurproblem; Om njursvikt föreligger pga underliggande sjukdom,då kan inte fisken reglera vätskehalten i kroppen och svullnar upp.Fisktuberkulos kan ge detta symptom om det finns granulom i njurarna.Nocardia likaså.
            Men det finns flera orsaker som kan ge uppsvälld buk hos våra fiskar utan att smitta till de andra.
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • ann-catrin
              • April 2004
              • 17

              #7
              Hej!

              På tal om uppsvälld mage, en utav mina skalarer har uppsvälld mage sedan ett par veckor tillbaks. Plus att fenorna delar sig. I övrigt äter den och simmar bra. Vad kan detta vara tro?!

              ac

              Kommentar

              • Fija

                #8
                Haleli: Den som är mest uppsvälld är en platy. Jag har haft den sen den var yngel och jag tycker svullnaden har varit där sen den blev "fisk". Fast nu är den som en ballong och jag tror inte det är yngel eftersom den inte är mörk där bak och den har varit sån länge. Jag matar med flingfoder och ibland röda mygglarver. Tycker en av de andra börjar bli likadan. Ev så är en pansarmal oxå svullen (eller bara tjock). Mina tre stora platy har blivit jättemagra och knivryggiga.. Alla äter dock. Känns som jag har misslyckats totalt med det akvariumet, trots regelbundna vattenbyten och kontrollerade vattenvärden.

                mvh

                // Fija

                Kommentar

                Arbetssätt...