Fenröta!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ida86
    • May 2004
    • 1

    Fenröta!!!

    Jag har en slöjstjärt som jag tror har fått fenröta för att fenorna är söndriga och vita längst ut. Jag hade en till slöjstjärt innan som också hade fenröta men den dog efter ett par dagar när jag hällt i Myxazin. Myxazin ska hjälpa mot fenröta och där står att man ska hälla i 1 droppe/liter och det ska man göra dagligen tills sjukdomen har försvunnit. jag tror att min ena slöjstjärt dog för att den blev förgiftad. jag har ingen pump i skålen så vattnet blev lite grönt efter andra dagen jag hällt i Myxazin och min andra slöjstjärt blev sämre. Jag hällde ut vattnet sen och efter några dagar blev den bättre.
    Hur ska jag behandla fisken mot fenröta och hur länge?
    Hur vet jag när fisken är frisk igen, för man kan ju inte se det?
    Blir fenorna bättre när den har blivit av med sjukdomen?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Tror att du överdoserat. Är det inte 1 droppe/5liter det ska vara?
    När det vita försvunnit och dom inte blir mer "söndriga".
    Fenorna brukar växa ut igen.

    Mvh Erik
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Jag botar fenröta enbart med lite salt utan jod i vattnet, vilket fungerar perfekt
      Hur klarar sig fiskarna när du inte har ngn pump i karet, och hur stor är skålen? För liten skål, vilekt det verkar som om du har, kan nog ge upphov till stress, dvs. fenröta i detta fallet!
      Självklart kan du se att fisken blir bättre, annars skulle du inte ha märkt att fisken blev sjuk, eller hur
      Mitt råd för att undvika sjukdomar i fortsättningen är att skaffa en större skål, guldfiskar kräver mkt utrymme, minst 50 liter/fisk. Sedan kan du byta mera vatten, mata mindre osv, dvs. skapa en perfekt biotop till dina fiskar

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      Arbetssätt...