fenröta eller svamp eller vad?? hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    fenröta eller svamp eller vad?? hjälp!

    På en av mina nyinköpta guppy fick inom 24 h efter inköpet i snabb takt delar av stjärtfenan bortfrätt. Måste ha frätts bort för det verkar inte som de andra fiskarna har nafsat på henne. Dessutom tyckte jag mig se vitt ludd vid stjärtfensbasen. svamp? Alltså fiskade jag snabbt upp henne och placerade henne i en stor skål med tillsatt ekozon och där har hon simmat omkring hela natten.
    nu på morgonen verkar det som ytterligare en bit stjärtfena försvunnit.... vad skall jag göra? Är det risk att hon smittar de andra fiskarna om jag flyttar tillbaka henne? kan hon gå kvar i skålen? och hur skall jag medicinera? Mitt ekozon var bara en liten provförpackning!
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • coony
    • January 2004
    • 90

    #2
    tilläggsinfo: efter att ha studerat fisken noga så ser jag att det i yttersta kanterna på den bortfrätta fenan finns röda partier...
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Svampen kan du bota med saltbad-men fenrötan bör du skaffa ngt annat för.Flytta inte tillbaks henne till dom andra då fenröta är smittsamt. Köp nån medicin idag vet ja?Fenröta kan gå rätt snabbt när det väl börjat.

      Kommentar

      Arbetssätt...