Hjälp mina ancistrusmal bara dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth
    • April 2004
    • 3

    Hjälp mina ancistrusmal bara dör

    Mina malungar är från tre olika kullar: I mellandagarna hadde jag en stor rengörning. Sedan följde jag konstens alla regler med uppstartandet. En månad senare började den ena efter den andra att dö. De var ca150 yngel från början, nu återstår ca10 st. även hanen dog. De enda yttre tecken som syns är att malarna bleknar. Inga förändringar i beteendet. Inga andra av fiskarna har dött.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Hur stort kar hade du dem i?
    Vilken temp?
    Vad matar du med?
    Hur ofta matar du?
    Vilka värden har du på nitrit och nitrat?

    Det blir enklare att dra slutsatser utifrån det. Min misstanke är ändå att du fått en nitrittopp efter uppstarten och det tål de inte. Jag skulle aldrig våga städa ett malyngelkar...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Berit
      • February 2004
      • 3

      #3
      Malleyngel er også veldig følsom for temperatur-skifte i vannet, er min erfaring. Når du har vannbytte, så bør temperaturen i det nye vannet du tilsetter være så likt vannet i akvariet som mulig. Ha ikke kaldt vann i et akvarium med malleyngel, da dør de også.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        När jag byter vatten till mina Ancistrusyngel så säker jag tempen med minst 3 grader... Jag sänkte tempen från 26 grader till 11 grader av misstag en gång... alla ynglen låg på rygg ett tag, men när tempen hade gått över 20 grader så kvicknade de till och inget yngel dog... Men andra malyngel kanske är känsligare än ancistrus...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • elisabeth
          • April 2004
          • 3

          #5
          Akvariet är på 150 l. och håller 26°c. De fick stå i ett dygn innan jag la över alla fiskarna i det. det tog nästan fem veckor innan första malen dog. De yngsta malen var då ett halvår gamla.

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Dom kan vara lite känsliga för flytt,tog du vatten från de akvarie dom gick i och sedan nytt vatten eller bara nytt vatten,och för mycke eller för lite mat kan ställa till problem jag brukade mata med flinger och tabemin tabletter i början sedan fick dom pellets som jag blötte upp.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • elisabeth
              • April 2004
              • 3

              #7
              De var i det gamla vattnet. Som foder får de både flingfoder och tabletter. Då mina platy har yngel så blir det även minifoder

              Kommentar

              Arbetssätt...